Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Akbar Zolgharnian

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 


Sista uppdatering

Tisdag den 4 november.
Det är första gången jag träffar en grupp av både unga och äldre personer som diskuterar om "gömda glömda" människor som söker skydd för att förvekliga sina önskningar och förbjudna drömmar.


Vi diskuterar om en ung tjej från ett främmande land som har hamnat i det demokratiska Sverige. På grund att hon inte har tillstånd har hon nya förhinder. I sitt hemland fick hon inte spela och sjunga på grund av religiösa regler och lagar, i Sverige får hon inte heller sjunga på grund av andra lagar och regler; lagar som gäller bara för henne som inte har uppehälle tillstånd och inte för dom andra.

Agda, den gamla damen som gömmer henne i sin lägenhet, har också konstnärliga drömmar och trots alla förhinder de har omkring sig, försöker Agda hjälpa den unga kvinnan att förvekliga sina sångdrömmar.

Agda upptäcker också att hon själv har begåvning och tillsammans kämpar de för att få sin röst hörd!

17 december
Agda har varit aldrig så omtumlad i hela sitt liv som de senaste månaderna med Dana - invandrar sångerskan som har flytt från sitt hemland och gömt sig hemma hos Agda. Från och med dagen Agda hörde Danas sångröst i badrummet växte en gammal känsla i Agdas hjärta: drömmar hon hade i ungdomstiden.

Agda hade ett gammal piano hemma och lärde sig att spela av pappa men hon vågade aldrig berätta för pappa att hon önskade sjunga och dansa också. Hon gifte sig för tidigt och fick två barn och glömde bort alla sina ungdomsdrömmar.

Nu har Dana blivit en spegel för henne. I början ville Agda bara hjälpa Dana för att få stanna i Sverige och uppleva friheten. Dana hade berättat för Agda att hon hade rymt från ett fängelse i sitt hemland därför hon spelade sjöng och spelade gitarr. Nu i ett fritt och demokratiskt land är hon fortfarande jagad. Agda blir mycket kritiskt mot samhället som gör att en mycket begåvad människa måste gömma sig för att hon saknar papper och bevis. Agda blir motiverad att göra någonting åt Danas situation och får ny kraft och känner sig yngre. Tillsammans spelar de musik, Agda med pianot och Dana med gitarren.

8 januari
De fixar fina låtar och sjunger tillsammans. Grannarna hör deras musik och sång och blir intresserade att se dem på scen. Några kommer med förslaget att göra en konsert: det kommer att hända mycket i framtiden.
Agda känner sig yngre och gladare. Nu har hon fått ett mål och planerar dygnet runt. Hon vaknar tidigare på morgnarna, lever med sina positiva idéer och drömmar. Hon klär sig i färgrika kläder som rött, blått och ljusgrönt. Vågar sminka sig med starkare färger.
Hon sjunger medan hon går runt i lägenheten och möblerar om. Nu ser hon på livet med nya ögon och till och med hälsar på folk som hon tidigare inte brydde sig om.
Agda skulle vilja berätta till alla att hon är lycklig.
Hennes omgivning har märkt förändringen, men vet inte orsaken till förändringen. Bara hennes närmaste vänner känner till om "den gömda flickan" och att hon är sångerska. De kommer med ett förslag att ordna en konsert där båda kvinnorna ska spela tillsammans.
Agda och sångerskan arbetar hårt för att göra fina låtar och melodier som blir en blandning av asiatisk och europeisk folk musik.
Agda lever nu i sina drömmar.

22 januari
Vi har pratat mycket om Agda, men vi vet inte lika mycket om den invandrarkvinnan som nu heter Dana och är gömd hemma hos Agda. Dana är utvisningshotad och riskerar att bli stenad i sitt hemland därför hon har dansat och sjungit. Agda och Dana vill göra något åt situationen och de finner varandra genom musiken. En kväll när Agda spelade piano, började Dana att mumla en dikt. Dikten handlar om hennes bakgrund och varför hon rymde från hemlandet och heter "var ifrån kommer jag?".

"Var ifrån kommer jag?"
Med alla dessa skogar,
med alla dessa träd, blommor och växter;
Under skydd av vilken skugga kan jag få en vilostund?

Varje fönster
öppnas mot någon skog.
Varje fönster
är en levande grön ram
-ny och färsk -
som sitter i den blåa himlens famn.

Varje fönster
är öppet mot en vår
vars gröna blomstringssång hörs i alla hörn
Med alla dessa sjöar,
som ligger på jordens generösa kropp;
Med allt detta vatten,
med all denna grönska;
när,
var,
skall jag kunna tvätta bort
det damm
jag på kroppen har av slitenhet?

Mina hälsningar till er,
ni trädlösa åkrar.
Mina hälsningar till dig,
du törstiga öken.
Mina hälsningar till er,
ni växt lösa, varma sandmarker.
Jag, här i denna vrå av världen
här bredvid träden och sjöar
har lämnats ensam.

Vattnet känner inte till mitt namn,
trädet är inte hörsamt till det jag har att säga,
skogen talar inte till mig om våren.
"Varifrån är jag?"
Fågeln frågar mig,
himlen frågar mig,
stjärnan frågar mig,
"Varifrån är jag?"
Från vilken ätt är jag,
och med vilken fågelns kvitter
kan man uttala mitt främmande namn?
Vilken växt,
vilken fågel
vilken stjärna
har på ett vänligt sätt sagt något till mig?
Mina hälsningar till er,
ni grusgator,
gamla steniga gator.
Mina hälsningar till er,
ni snälla människor
som med alla de bekymmer ni har,
vet hälsningens betydelse,
värdesätter den
och kommer med ett svar
som är varmt och från hjärtat.
Mina hälsningar till er,
ni, de mest fattiga människor,
ni som alltid berövats
er del av jordens bördighet
och naturens frukter
av kungar
och förtryckarna.
Mina hälsningar till er,
ni som delat även den sista brödbiten
med er granne.
Mina hälsningar till er,
mina varmaste hälsningar till er,
var tålmodiga ni är.
Ni som med blåsor på era fötter,
ni med valkar på era händer
med alla huvuden
som lutas ner mot jorden
 med alla bröstkorgar som blivit
genombrutna,
delade,
delade,
med all den historia
som haft många vågor av blod
Mina hälsningar till er.
Mina hälsningar till er
Är jag född av er?
"Varifrån kommer jag?"
Från vilken ätt är jag?
Jag, jag som i denna avlägsna vrå av världen
med mina ögon
- vilka påminner om martyrdödens röda sång  -
i sorgen av de brustna bröstkorgarna
skriver mina blodiga sånger.
Och ingen,
nej ingen klippsten är så hård
att den kan tåla dem.

Nej..
Nej..
I denna vrå av världen,
kommer ingen lugnande växt
att få ett liv;
På denna generösa jord,
av de tårar jag fäller.

Akbar Zolgharnian
Översättning: Nader Sani

5 februari
Jag heter Akbar Zolgharnian och är född 1944 i Iran. Jag kom till Sverige 1976 som gäststuderande och har studerat vård, maskinteknik och Fil. kand. lärarutbildning i Sverige. Jag har arbetat som vårdbiträde i tio år på långvården och som hemspråkslärare i några år i Upplands Väsby.
Jag är poet och har publicerat åtta diktsamlingar på persiska, både i Iran och i Sverige. Det finns flera översättningar av mina dikter på svenska. I februari i år kommer jag ut med en novellsamling på svenska och persiska. Jag har också skrivit ett femtiotal sånger.
För några månader sen träffade jag Ragnar och nu är jag med i Manusgruppen.
Filmen ska handla om relationer mellan gamla och unga i Sverige. En äldre dam ska hjälpa en utvisningshotad ung invandrare som är musiker och sångerska.
Agda gömmer henne i sitt hem. Agda är själv en mycket begåvad musiker men som aldrig har förvekligat sin dröm. Nu ska hon göra det genom att samarbeta med Dana. Vi få se hur vi kommer fram till ett bra manus.

19 februari
Förra veckan såg vi tillsammans den iranska filmen "Cirkeln" på Zita. Vi fick en inblick hur kvinnor som vill bestämma över sina liv blir behandlade i ett samhälle där religiös fanatism regerar fritt. Jag tror att "vår" Dana kommer från ett liknande samhälle. I sitt hemland har hon varit politiskt aktiv och använde sig av sången som vapen och uttrycksmedel. Hon blev fångad och dömdes till döden. Men hon lyckades fly fängelset och hamnade i Sverige. Här blir hon snart utvisad, men av en slump träffar hon Agda som är pensionär och har varit musiker. Agda försöker förändra Danas situation med hjälp av musik och sång

5 mars
Manusgruppen var på Kulturhuset förra tisdagen för att filma första avsnittet på dokumentären. Alla framförde framför kameran olika idéer kring manuset.
Nu börjar vi närma oss ett känsligt läge där flera avgörande beslut kring handlingen måste göras.  Vad ska hända med Dana? Hur slutar filmen? Hur mycket orkar verkligen Agda hjälpa Dana, de har så mycket emot dem? Myndigheterna är hårda och går bara efter reglerna och lagarna och förstår inte konsekvenserna om hon skickas tillbaka till sitt hemland.
Är Dana själv handlingsförlamad här i Sverige och vill återvända till hemlandet?
Med Agdas hjälp återfår hon glödet att fortsätta kampen mot religiös fanatism som härjar hennes land.

19 mars
Nu har Dana övertalats att återvända till hemlandet. Det har hänt politiska förändringar där och det inte är lika farligt att åka tillbaka. Agda funderar till och med att åka ner och träffa henne där. Deras relation har blivit mycket fin, de har komponerat fina melodier och texter tillsammans, och de övar varje dag med synthen.
Det var en stund deras relation var i fara. Agda försökte på olika sätt lösa Danas uppehållstillstånd och en dag när hon ringer en myndighet och berättar hur situationen ser till, lovar dom att undersöka saken. Dagen efter medan Agda är ute och handlar så ringer telefonen och Dana lyfter upp luren. En manlig röst säger att polisen vill prata med Agda.
Dana lägger på luren och ramlar på soffan av rädsla. Efter några minuter samlar son sina krafter och skriver några ord till Agda: jävla spion! Hon packar sin väska och går.

2 april
Nu är Dana tillbaka till sitt hemland. Hon har kontakt med Agda genom brev, fax och telefon. Hon har lyckats att bilda en underjordisk kvinnoförening. De kämpar för kvinnorättigheter. De sjunger, dansar och delar ut flygblad.

Sista scenen handlar om en kvinna som ska bli stenad. Många män och kvinnor har samlats i torget. Dana med några av hennes vänner går fram och omringar kvinnan som ska bli stenad. Dana säger till de som ska kasta stenarna: "lyssna på mig, ni ska inte kasta stenar, nu vet hela världen vad ni ska göra"! Hon tar fram mobiltelefonen och ringer till Agda. Undertiden tar en av Danas väninnor fram en högtalare och man hör Agda som sjunger via mobiltelefonen. Det är en av låtarna som de har skrivit tillsammans, hela gruppen börjar sjunga på sitt hemspråk. Sången handlar om kvinnorättigheter och kärlek. Alla kastar sina stenar på marken och lämnar torget. Gardisterna vågar inte ingripa medan Dana och sina vänner delar ut sina flygblad - och de lyckas att med sig kvinnan som skulle bli stenad.

10 maj
Agdas son kommet hem medan Agda och Dana är ute (sonen har nyckel). Han brukar komma till mamma med mat och frukter. Den dagen ser han en väska som är främmande och är öppet. Han som jobbar inom polisen och blir nyfiken och tittar i väskan: han hittar två pass med Danas foto på.

Han blir förvånad och orolig och behåller de båda passen och väntar till Agda och Dana kommer tillbaka hem. Dana försöker förklara och hittar på olika osammanhängande historier. Agda säger att hon vill hjälpa Dana oavsett hur hon har fått passen. Sonen berättar att de måste göra saken på ett lagligt sätt. Han lovar att han ska fixa en bra advokat  för henne. Han vill hjälpa henne så gott han kan. Senare när Agda vill ta upp saken med Dana, märker hon att Dana har försvunnit.

14 maj
Nu vet vi att Dana riskerar att bli utvisad om myndigheterna hittar henne. Ingenting får hända så att hon avslöjas. Dana själv är mycket försiktig och det märks på hennes beteende. Det är bara ungdomarna som bor ovanför Agda som kan ge henne mod och påverka henne så att hon glömmer bort sin situation för ett tag - att hon är en illegal främling som kan utvisas när som helst.
När Agda och hennes väninnor ordnar en utflykt till skärgården, föreslår Dana att ungdomarna ska få vara med för att spela, sjunga och dansa. Först är Agdas väninnor inte överens med förslaget - men Agda och Dana lyckas övertala dem.
Det är midsommarafton och ungdomarna kommer till mötesplatsen på eftermidagen med ölburkar och instrument. De börjar dricka, skoja, skrika och spela musik. Agda och hennes väninnor är också glada och sjunger med dem.
Klockan är sex på eftermidagen och det är soligt och varmt, några killar och tjejer går till stranden berusade. De sitter på stenarna vid vattnet och pratar om allt möjligt. Dana pratar om hemlängtan. En annan pratar om den elfte september och kriget mellan Israel och palestiniern. Några hoppar i vattnet och vill tvinga Dana att bada. Hon vägrar och säjer att hon inte kan simma. Men några kommer fram och lyfter upp henne och går längre fram till ett djupare ställe och kastar henne in i vattnet. Hon skriker och ber om hjälp, det får hon och hon är snart tillbaka på stranden. Alla letar efter ved för att göra en brasa så att hon kan värma sig.

13 augusti
Idag träffas manusgruppen igen, efter några lediga veckor. Man saknade träffarna och de kreativa diskussionerna kring manuset som handlar om Agda och Dana och alla personerna kring dem. Idag fick en treatment från Fredrik, man är nyfiken och vill veta hur mycket vi har kommit fram. En ny period med nya idéer väntar oss nu när hösten närmar sig.

17 september
Idag är det den 17 september och manusgruppen träffas för att samtala om Agda och Dana. Vi ska prata mera om den sista akten när Dana bestämmer sig att lämna Agda och gå sin egen väg. Med alla erfarenheterna hon har upplevt under tiden hon har varit tillsammans med Agda, hon ska hon smälta dem?

15 oktober
Ibland sitter Agda och Dana vid köksbordet och funderat på framtiden. En dag när de dricker kaffe och tittar på varandra utan att prata, reser sig Agda upp och går till vardagsrummet och kommer tillbaka med boken "den långa flykten" av Richard Adams. Hon frågar Dana om hon har läst den, men väntar inte med svaret utan bläddrar i den och läser: underbart gott att ensam gå men inte övergiven ändå. Mörkret och skräcken - att lämna den och få se sitt hem. Agda berättar vad den "långa flykten handlar om.

30 oktober
Oavsett om Dana är musiker eller poet, har hon något gemensamt med Agda. Nu efter några månader känner Dana så mycket hemlängtan att hon önskar återvända till hemlandet. Hon drömmer ofta att hon är hemma och kämpar tillsammans med sina vänner för mänskliga rättigheter som är hotade från fundamentalisternas sida.

Agda som försökte övertala henne att stanna här, är själv övertygad att Danas basta är att leva i hennes hemland.

De struntar i utvisningen och funderar hur man ska hitta vägen till hemlandet. Agda ställer upp och tröstar Dana att hon kommer följa med henne om det blir nödvändigt.

 


uppdaterad :