I have a new homepage: From filmmaker to 3D artist
Jag är utbildad på den italienska
filmhögskolan "Centro
sperimentale di cinematografia". i Cinecittā i Rom. Där inspirerades
jag av den italienska neorealismen.
"Det
faller en dröm" Vid ett besök i Rinkeby juni 1998 träffade jag ett trettiotal
ungdomar, majoriteten med invandrarbakgrund. Mötet blev avgörande
för båda parter. Alla var trötta på den förenklade moralistiska
världsbild som ungdomsfilmer då ofta beskrev d.v.s. gängbildning,
vitt mot svart, våld sex och droger. Tillsammans kom vi överens
om att försöka göra en långfilm befriad från dessa schabloner. Det
unika med projektet var bland annat hur manuset kom till, där hela
gruppen medverkade i skrivandet. Parallellt med manusskrivandet
genomförde ungdomarna skådespelarövningar. Filmen var genomförd
och uppbyggd i tre akter. Manusförfattandet varvades med inspelningsperioder.
Allteftersom processen framskred vågade gruppen ge sig in på djupare
vatten i filmberättandet.
Efter
två års ihärdigt arbete hade långfilmen "Det faller en dröm" premiär
på Kulturhuset i Stockholm och det blev succé. Vår annorlunda arbetsmetod
skapade nyfikenhet inom dagspressen och media, ett flertal artiklar
skrevs om projektet. Filmen fick bidrag från åtta institutioner,
bland annat Ungdomsstyrelsen och Svenska Filminstitutet.
Flera ungdomar från detta projekt
ville fortsätta att göra film tillsammans och det var då vi fick
idén att göra en liknande kollektivfilm tillsammans med pensionärer.
Vi letade efter en grupp pensionärer som skulle nappa på idén och
fick kontakt med PRO lokala förening Boo i Orminge.
"Kärringen därnere" Det unika med detta långfilmsprojekt, var att unga
och gamla träffades under tre års tid för att förverkliga visionen
att göra en långfilm tillsammans. Den yngsta av pensionärerna var
78 år gammal och den äldsta 85. Ungdomarnas ålder var mellan 18
och 25 år. De flesta av pensionärerna kom från en förort i Stockholm
där det nästan bara finns "svenskar", medan ungdomarna kom från
en förort där det nästan bara finns invandrare. Vi träffades en
gång i veckan varje tisdag på Boo Folkets Hus i Orminge och på Lava
på Kulturhuset i Stockholm under tre år. Manusmötena var ofta livliga
möten där alla hade rätt till sin åsikt. Manuset skrevs kollektivt
tillsammans med mig och dramaturgen Fredrik Lindqvist. Långsamt
utkristalliserades en historia som alla kunde stå för.
"Innan
vi inte ser varandra mer"
Jag gjorde min första långfilm 1994 på
S-VHS, då var jag både regissör
och producent - vi hade 35 inspelningsdagar och alla jobbade ideellt
men alla fick mat på inspelningsplatsen - kontantkassan var 15 000
kronor och vi lyckades hålla oss till budgeten med mättade magar.
1974-1980, Bryssel
Avslutade gymnasieutbildning.
Gick filmlinjen två år på Konsthögskolan: École
Supérieure d'Architecture et des Arts Visuels. Arbetade med
animationsfilm och experimentfilm på video.
1980-1985, Rom
Treårig regiutbildning
på filmhögskolan: "Centro
sperimentale di cinematografia". Högskola motsvarande Dramatiska
Institutet i Sverige. Den italienska filmskolan ligger i "Cinecittā".
Där fick jag bla. Se arbetet bakom kulisserna på filmer som "La
nave va" av Federico Fellini, "Le bal" av Ettore Scola och "Once
upon America" av Sergio Leone (som också var regi lärare på skolan).
Regisserade två examenfilmer som
visades på Venedig Biennalen. Regisserade "Des ręves plein les poches",
en dokumentärfilm i Paris om afrikansk danskultur. Filmen producerades
tack vare hjälpen av fotografen Carlo Dipalma och "Centre Georges
Pompidou", Kulturhuset i Paris. Regisserade "Tournant autour" en
film om Jean Rouche, fransk filmare känd för sina etnologiska filmer
i Afrika och experimentfilmer. Samtal med honom om det "lilla filminspelningsteamet"
kommer att påverka mitt film sökande i Stockholm.
Övrigt: långfilmmanus "Maelström",
regiassistentarbete för två RAI-producerade kortfilmer. Sex beställningsfilmer
för teater Trianon i Rom.
1986-, Stockholm
När jag var 26 år flyttade
jag hit, nästan som en invandrare. Min far som var svensk hade dött
tio år tidigare och jag hade bara bott i Sverige fem år i barndomen.
Det var ett stort beslut att ta. Jag var inte till freds med att
vara svensk och ha en svensk pass men varken kunna språket eller
ha kännedom om landet.
1993-94, regisserade och producerade
långfilmen "Innan
vi inte ser varandra mer".
Under åren 1994-97 arbetade
jag på långfilmmanuset "Djävulshanget"
med författaren Per Sundkvist - vi hann skriva ett trettiotal
versioner innan vi la ner projektet.
Under hösten 97 och våren
98 var jag kursledare i tolv olika skolor som deltog i dramaprojektet
"Vem bryr sig?" som anordnades av Stockholm stad Kulturskola. Jag
var också under den tiden medialärare för fyra tio
veckors videokurser för "skoltrötta" gymnasieungdomar på Fågelströmska
gymnasiet.
Vidareutbildning i marknadskommunikation på IHR
i Stockholm 1994.
Vidareutbildning i projektledning på Academedia
i Stockholm 2004.
M |