Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Ragnar di Marzo

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I have a new homepage: From filmmaker to 3D artist

 

 

Jag är utbildad på den italienska filmhögskolan "Centro sperimentale di cinematografia". i Cinecittā i Rom. Där inspirerades jag av den italienska neorealismen.

"Det faller en dröm" Vid ett besök i Rinkeby juni 1998 träffade jag ett trettiotal ungdomar, majoriteten med invandrarbakgrund. Mötet blev avgörande för båda parter. Alla var trötta på den förenklade moralistiska världsbild som ungdomsfilmer då ofta beskrev d.v.s. gängbildning, vitt mot svart, våld sex och droger. Tillsammans kom vi överens om att försöka göra en långfilm befriad från dessa schabloner. Det unika med projektet var bland annat hur manuset kom till, där hela gruppen medverkade i skrivandet. Parallellt med manusskrivandet genomförde ungdomarna skådespelarövningar. Filmen var genomförd och uppbyggd i tre akter. Manusförfattandet varvades med inspelningsperioder. Allteftersom processen framskred vågade gruppen ge sig in på djupare vatten i filmberättandet.

Efter två års ihärdigt arbete hade långfilmen "Det faller en dröm" premiär på Kulturhuset i Stockholm och det blev succé. Vår annorlunda arbetsmetod skapade nyfikenhet inom dagspressen och media, ett flertal artiklar skrevs om projektet. Filmen fick bidrag från åtta institutioner, bland annat Ungdomsstyrelsen och Svenska Filminstitutet.

Flera ungdomar från detta projekt ville fortsätta att göra film tillsammans och det var då vi fick idén att göra en liknande kollektivfilm tillsammans med pensionärer. Vi letade efter en grupp pensionärer som skulle nappa på idén och fick kontakt med PRO lokala förening Boo i Orminge.

"Kärringen därnere" Det unika med detta långfilmsprojekt, var att unga och gamla träffades under tre års tid för att förverkliga visionen att göra en långfilm tillsammans. Den yngsta av pensionärerna var 78 år gammal och den äldsta 85. Ungdomarnas ålder var mellan 18 och 25 år. De flesta av pensionärerna kom från en förort i Stockholm där det nästan bara finns "svenskar", medan ungdomarna kom från en förort där det nästan bara finns invandrare. Vi träffades en gång i veckan varje tisdag på Boo Folkets Hus i Orminge och på Lava på Kulturhuset i Stockholm under tre år. Manusmötena var ofta livliga möten där alla hade rätt till sin åsikt. Manuset skrevs kollektivt tillsammans med mig och dramaturgen Fredrik Lindqvist. Långsamt utkristalliserades en historia som alla kunde stå för.

"Innan vi inte ser varandra mer" Jag gjorde min första långfilm 1994 på
S-VHS, då var jag både regissör och producent - vi hade 35 inspelningsdagar och alla jobbade ideellt men alla fick mat på inspelningsplatsen - kontantkassan var 15 000 kronor och vi lyckades hålla oss till budgeten med mättade magar.


1974-1980, Bryssel
Avslutade gymnasieutbildning. Gick filmlinjen två år på Konsthögskolan: École Supérieure d'Architecture et des Arts Visuels. Arbetade med animationsfilm och experimentfilm på video.

1980-1985, Rom
Treårig regiutbildning på filmhögskolan: "Centro sperimentale di cinematografia". Högskola motsvarande Dramatiska Institutet i Sverige. Den italienska filmskolan ligger i "Cinecittā". Där fick jag bla. Se arbetet bakom kulisserna på filmer som "La nave va" av Federico Fellini, "Le bal" av Ettore Scola och "Once upon America" av Sergio Leone (som också var regi lärare på skolan).

Regisserade två examenfilmer som visades på Venedig Biennalen. Regisserade "Des ręves plein les poches", en dokumentärfilm i Paris om afrikansk danskultur. Filmen producerades tack vare hjälpen av fotografen Carlo Dipalma och "Centre Georges Pompidou", Kulturhuset i Paris. Regisserade "Tournant autour" en film om Jean Rouche, fransk filmare känd för sina etnologiska filmer i Afrika och experimentfilmer. Samtal med honom om det "lilla filminspelningsteamet" kommer att påverka mitt film sökande i Stockholm.

Övrigt: långfilmmanus "Maelström", regiassistentarbete för två RAI-producerade kortfilmer. Sex beställningsfilmer för teater Trianon i Rom.

1986-, Stockholm
När jag var 26 år flyttade jag hit, nästan som en invandrare. Min far som var svensk hade dött tio år tidigare och jag hade bara bott i Sverige fem år i barndomen. Det var ett stort beslut att ta. Jag var inte till freds med att vara svensk och ha en svensk pass men varken kunna språket eller ha kännedom om landet.

1993-94, regisserade och producerade långfilmen "Innan vi inte ser varandra mer".

Under åren 1994-97 arbetade jag på långfilmmanuset "Djävulshanget" med författaren Per Sundkvist - vi hann skriva ett trettiotal versioner innan vi la ner projektet.
Under hösten 97 och våren 98 var jag kursledare i tolv olika skolor som deltog i dramaprojektet "Vem bryr sig?" som anordnades av Stockholm stad Kulturskola. Jag var också under den tiden medialärare för fyra tio veckors videokurser för "skoltrötta" gymnasieungdomar på Fågelströmska gymnasiet.

Vidareutbildning i marknadskommunikation på IHR i Stockholm 1994.

Vidareutbildning i projektledning på Academedia i Stockholm 2004.

 

M


uppdaterad :