Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Tidningen Södermalm

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 



En filmare i verkliga livet


Rinkeby en försommardag. Blommande torghandel, barnvagnar  och gamla gummor. Över huvud taget en massa folk ute; folk som står och snackar, ropar till varandra och äter jordgubbar. Det är en underbar bild av Sverige.

Här huserar regissören Ragnar di Marzo och hans unga skådespelare. De är mitt uppe i arbetet med sin långfilm "Det faller en dröm". Filmen är en Sandino Hus/Scenario Film produktion, det vill säja en blandning av socialt och konstnärligt arbete, för och av ungdomar.

Ragnar di Marzo kom i kontakt med sina skådespelare på Teater Sandino i Rinkeby, där man har aktiviteter för ungdomar på glid. Med produktionen också tjejer från Rinkeby tjej jour. Även det en social verksamhet, som vänder sig till unga invandrartjejer i kläm mellan sina föräldrars kultur och den svenska.

Ragnar di Marzo själv bor inte i Rinkeby utan på Söder på Ölandsgatan med flickvän på Hornsgatan. Men om han ska vara ärlig känner han sig mest som europé. Med italiensk mamma och svensk pappa har han rest världen under hela sin uppväxt. Som son till en svensk diplomat tillbringade han aldrig mer än tre år i samma stad. Han hr bott i Paris, Washington DC, Prag, Bryssel, Rom och Stockholm. Till Sverige kom han som vuxen 1986. Han har aldrig bott så länge som tretton år på någon annan plats. Vid tjugo års ålder lämnade han diplomat livet och flyttade till Rom.
Motivet var högskolestudier vid filmskolan "Centro Sperimentale di Cinematografia". På den tiden talade jan knappt svenska. Men i Rom kom han i kontakt med andra skandinaver och blev plötsligt nyfiken på hemlandet i norr.
- Fjällen, Bergman och Filmverkstan på Skeppsholmen var det som lockade, skrattar han. PÅ Filmverkstan fick man nämligen hålla i kameran själv, vilket han hade saknat under utbildningen. Han började experimentera med den nya videotekniken. Under åren på verkstan gjorde han 20 kortfilmer. Samtidigt som han försörjde sig som allt möjligt: mentalskötare, diskare med mera.

Lunchrestaurangen i Rinkeby, där vi träffas, är filmteamets mötesplats.
Medan vi pratar droppar skådespelarna in. Tjejer och killar i tjugoårsåldern, några så unga som 16 år.
Varje gång ropar han i stil med "Är du hungrig?" eller "ta lite mat!" Man anar en papparoll jämte regissörens. Ragnar di Marzo har stor erfarenhet av att arbeta med ungdomar. Framför allt från vår Teater på Medborgarplatsen och Ungdomscentrum vid Zinkensdam.
Redan hans första långfilm "Innan vi inte ser varandra mer", är vad producenterna brukar kalla en "ungdomsfilm". Den handlar om fyra ungdomar som hamnar i ett moraliskt dilemma. Moral, drömmar och fantasi återkommer ofta när han talar om sitt arbete.
- När man är 18-19 år är barndomen och dess fantasi nära, säger han. Samtidigt är man seriös och fundersam, mentalt stark. Man upplever allt för första gången och vill att det ska hända mycket hela tiden.

Det sociala engagemanget är dock bara en del av Ragnar di Marzos arbete. För honom handlar det minst lika mycket om att göra bra film. Det är det som är hans drivkraft. Och bortsett från skådespelarna består gruppen bakom den nya filmen helt av professionella.
Men det är lågbudget vi talar om. Man har omkring 1 miljon kronor att röra sig med totalt.
Pengarna kommer från Sandino Hus och olika myndigheter: Ungdomsstyrelsen, Stockholms stad, Rinkeby Stadsdelsnämd, Brottförebyggande rådet, landstingets kultur med flera.
Arbetet blir ett slags filmskola för ungdomarna.
Vid premiären februari 2000 kommer man att ha jobbat i närmare två år.  Det är lång tid för de inblandade och en hel del obekväma arbetstider. Men när jag träffar några av skådepelarna i repsalen slås jag av all energi som finn att hämta. Det knuffas och det hånglas, skrattas och talas i mobiltelefon. Daniel, Carol, Layla, Arpi och de andra utstrålar självförtroende, idéer och framtidstro. Men visst blir det konflikter också, ofta på temat jämställdhet och rasism. Eftersom det är fler killar än tjejer i gruppen, fastställde Ragnar di Marzo vissa regler redan från början. Ett slags jämställdhetsplan. Men innan jag hinner höra vilka regler som gäller, bränner det till mellan de två huvudrollsinnehavare. Diskussionen handlar om killars attityd och tjejers sexualitet. Det lilla intermezzot dämpas snart av medlande krafter i gruppen  men hos mig väcker det hopp om framtiden. För hur filmen än tas emot av publiken vet jag att arbetet redan är en succé. Ragnar di Marzo har givit dessa ungdomar en röst, en mötespalts och Hollywooddrömmar. Jag hoppas han fortsätter med det i många år till.

27 Juni 1999
Text av Linda Romanus
Foto av Anastasia Ax

 

.

 


uppdaterad :