Kärringen därnere : www.manusgruppen.se ANTECKNINGAR : 23 oktober

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

6 sept. 18 sept. 9 okt. 23 okt. 6 nov.
20 nov. 4 dec 18 dec 8 jan 22 jan
5 feb. 19 feb. 5 mars 19 mars 2 april
16 april 30 april 14 maj 28 maj 11 juni
6 aug 20 aug 9 sept 17 sept 1 okt
15 okt 29 okt      
Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för de möten som hölls i decemberoch januari på grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för 15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.

Anteckningar från mötet 23 oktober.

Dagens höjdare : Källarscenen

  • Kan det finnas två flickor i familjen. Rädslan för könsstympning gör att grannarna enas och ändrar position.
  • Någon föreslår (Greta eller Ingrid)att det ska sluta med en härlig höstfest där alla är sams. Till och med den som hade rasistiska sympatier tycker att detta med könsstympning är för mycket och byter sida.
  • Ragnar : Tänka på skillnaderna mellan den Agda vi presenterar i akt 1 och den Agda vi ser i slutet av berättelsen.
  • Bild av Kulturkrock eller intrång i reviret : De ställer till i badrummet.
  • Magnus farmors syster (?)som sydde hattar, höll sig för sig själv och ingen riktigt förstod sig på. Hur hon ibland hade berättat om en mystisk sjöman som figurerat i hennes liv och på äldre dagar trodde att Magnus var sjömannen.
  • Senilitet? Finns det någon i Agdas närhet som är lite senil?
  • Vem är Agda? Idéer : Naturintresserad. Kan mycket om blommor. bor i en tvåa ca 70 m2. Tycker om att baka. Har antika möbler. HSB-område. Hon kan vara djurvän, ha katt eller hund. Lever ett ganska socialt liv.
  • Vad händer om hon har tvingats avliva en katt på grund av trycket från bostadsrättsföreningen? Som backstory? Eller som katalysator? ("kattalysator" menar jag förstås)
  • Agda hjälper grannar att vattna blommor.
  • Ragnar : Kan hon gömma flyktingarna i en annan persons lägenhet som hon har nyckel till? Svårt. I så fall flyttar hon nog dit själv istället.
  • Vad händer om grannen kommer hem och hittar sin lägenhet full av flyktingar?
  • Någon som heter Wallenstam bestämmer över hyresrätterna.
  • Hur brukar Agda ha det i sitt hem. Vad är viktigt för henne.
  • Birgitta Diakonissan kanske kan komma till nästa möte. Greta frågar.
  • E: Agda i bridgeklubben, en hjärtlig men ganska burdus pergen bild för humorson som styr och ställer med de andra deltagarna. Bridgeklubben som Agdas egna lilla kungarike. Agda får mycket gjort, initiativkraftig som ingen annan ordnar bussresor och ekonomisk support från olika företag t.ex. Men hennes kraft bygger på mer eller mindre dominans. Alla andra måste vika sig när Agda sätter igång. Hon är absolut inte elak men rejält okänslig.
  • Egen bild från ett servicehus : En äldre man kommer fram i matsalen. Invandrarkvinnan som serverar har svårt med svenskan. Mannen vill ha mer kött än den föreskrivna portionen. : Kan utvecklas till scen : Vad händer om mannen verkligen går över alla måttfullhetens gränser i sin önskan att få så mycket mer av allt att det räcker till en hel familj. Var ska serveringstanten dra gränsen? Vad händer om Agda gör så för att skaffa mat till sina "gäster". Eller flyktingkvinnan för att skaffa mat till sina barn?
  • Ta reda på mer om projektet med bostäder åt hemlösa. Situationen i Orminge Centrum där de ställt till problem i kyrkan. Att de trängde sig in i församlingshemmet. VAD HÄNDE ?
  • Magnus : Hon kanske har en god väninna som hon ser upp till. Att Agda inte måste vara så god hela tiden, att filmen blir tråkig då.
  • Vad har Agda att vinna på att ta emot flyktingarna?
  • Vi spånar vidare på Ragnars idé att Agda efter två dagars kaos förråder flyktingarna. Hennes ånger "Vad har jag gjort. Jag har skickat dem i döden"
  • Man kan ha haft dåliga erfarenheter i området. Bråk och oroligheter.
  • Tacksamt om det finns mycket misstänksamhet mellan Agda och flyktingarna. Det kan leda till känslomässiga och dramatiska situationer med missförstånd och ogrundade anklagelser.
  • Agda är en stark karaktär.
  • Kan hennes dotter / son, vara journalist och vara rädd för att värdet på hennes lägenhet ska gå ner? Eller juridiskt utildad. Dottern/sonen talar om för Agda huyr farligt det är. Hur lätt det är att bli lurad. Det är säkert professionella människosmugglare med i bilden. Etc ... Men det är kanske i själva verket dotterns/sonens egensintresse som är deras drivkraft. Vad händer om Agdas barn ställer saken på sin spets. Dom ska ut annars kommer jag inte hit mer. Dotterns/sonens karriör skuylle kunna stå på spel.
  • Något ska stå på spel för Agda om hon ställer upp. Något som är viktigt för henne. Detta är användbart eftersom det både gör henne motvillig i början och senare heroisk när hon visar sig vara beredd att offra detta... VAD ?
  • Sonen kan vara juridiskt utbildad. Anders : Att han sonen har varit ute i knarksvängen och fått livserfarenheter.
  • Någon : Sonen kanske är sjukskriven för hjärtbesvär : Kan man använda metaforen : Hjärtbyte ?
  • Någon har haft samtalsgrupper ... Vem ? Med vilka ?
  • ULLA kläcker DAGENS HÖJDARE : Att Agda hittar familjen i källaren. Kan bli oerhört suggestiv scen. Agdakommer ner i källaren. Hon kanske redan innan lite rädd. Har det talats om mystiska främlingar ... ? Hon hör ett ljud, kanske en dämpad hostning ... etc ... Känns som att det är en kvinna med ett eller två barn.De har ett brev till en kontaktperson. Jo, tänker Agda, när hon hämtat sig efter chocken, klart att de kan få komma in och låna telefonen och verkar de inte hungriga också, lite soppa kan man ju ta och tina upp åt dom ... Hon ringer kontaktpersonen och, jo, vi kommer på en gång. Men det dröjer och .... Kan inte Agda bara ta hand om dem i två dagar?
  • Får Agda egentligen den frågan? Eller "blir" det bara så att kontaktpersonen inte kommer ... Vilka omständighheter skapar vi så att tiden sträcks ut ?
  • Grym idé för källarscenen : Om Mamman slår / har slagit sitt barn i ren desperation för att han/hon inte har varit tyst. Hur känner Agda om hon ser barnet gråta och får en glimt av förståelse för deras desperation och utsatta läge?
  • Kvinnan .. VAD HETER KVINNAN ?
  • Kvinnans man kanske bara skulle gå ut och ringa ett samtal och försvann när Agda hittar dem. Kvinnan tror att hennes man har gripits och utvisats och drabbas av tortyr. Men vad har egentligen hänt ?
  • Kvinnan har en pärm med juridiska handlingar som är helt obegripliga för Agda.
  • Amnesty International. Hur någon går runt i huset med en lista och till och med den mest motvilla nu skriver på.
  • Möjligheter att skapa en intrig runt detta. Vi pratar senare om DN-artikeln "Förföljd av sina egna" [ 011020 DN Lördag Söndag ]: Hur olika två iranska kvinnor förföljdes av underrättelsetjänst. Hur de kartlägger och trakasserar invandrare.
  • Olika syn på uppfostran ... diskussion ... ?
  • Vad har flyktingkvinnan för drömmar. Jämföra detta med drömmarna hos en ung kvinna i Sverige. Är kvinnan mycket ung ? 22-23 år med ett barn på fyra eller fem år. En annan verklighet.
  • Vilka är det som bor där ovanför ... Ungdomar som delar en lägenhet.
  • Massor av folk som kommer och går. En "skinskalle" som visar sig vara poet och inte alls nazist? Att det är där familjen gömmer sig när polisen kommer?
  • Att Agda inte har velat berätta om "nazisten" ... ?
  • Vad händer om det är fest däruppe, vad händer om Störningsjouren kommer och ringer på .. ?
  • Finns det kanske redan innan berättelsen böjar en upparbetad irritation mot ungdomarna ... ?
  • Att det senare plötsligt finns ytterligare ett gäng i källaren. Farfar in här t.ex. Kan planteras som ett skämt från skeptisk person : "Nästa gång du går ner så ska du se att alla deras kusiner sitter där och väntar på att du ska komma med mat"
  • Att Agda plötsligt upptäcker att det fattas mat. Hur hon kommer på flyktingarna när de smyger ner i källaren med mat.
  • Kvinnan berättar en historia som gör att Agda går med på att hjälpa. Misstänksamme sonen väcker Agdas misstänksamhet. Även flyktingarna blir misstänksamma.
  • Vad händer om de förstår att Agda har anmält dem till polisen? Eller tvärtom om de är så otroligt tacksamma när Agda just kommer från polisen?
  • Språket leder till missförstånd. Möjligheter till humor och drama
  • Hur ska Agda kunna lämna dem ensamma i lägenheten om hon inte kan lita på dem. Hon måste ju gå och handla Ragnars idé : Kan hon låsa in dem på balkongen? Kanske att kvinnan inte har kontroll över sina barn. Att det helt enkelt måste till drastiska metoder... Kan hon låsa in dem i källaren? Vad tror flyktingarna då? Särskilt om de nu vet att Agda en gång angett dem för polisen.
  • Hur gör Agda om hon inte kan lämna dem i lägeneheten: Hur gör hon för att gå och handla. Ber hon ungdomarna? Hur stor springa i dörren vågar hon öppna näär ungdomarna kommer? Hur ska hon förklara den lite märkliga inklöpslistan?
  • Humor om polisen inte tar Agda på allvar?
  • Vad hynder om Agda går till polisen en gång till? Men den här gången spelar hon senil. Anledningen är att hon vill bli fri från tänkbara misstankar om att hon verkligen har flyktingar hemma hos sig.
  • Carol berättar om kungen från Somalia som försökte få hem sina undersåtar i Rinkeby men fick åka hem i princip tomhänt.
  • Drastisk idé : Vad händer om kontaktpersonen är en ung lite ansvarslös punkartyp. Vad händer om han ger Agda en näve starka sömnpiller för att ge till barnen så att de inte blir så oroliga. Humor eller drama ...


uppdaterad :