Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för
de möten som hölls i decemberoch januari på
grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade
dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.
Kan det finnas två flickor i familjen. Rädslan för
könsstympning gör att grannarna enas och ändrar position.
Någon föreslår (Greta eller Ingrid)att det ska sluta
med en härlig höstfest där alla är sams. Till och
med den som hade rasistiska sympatier tycker att detta med könsstympning
är för mycket och byter sida.
Ragnar : Tänka på skillnaderna mellan den Agda vi presenterar
i akt 1 och den Agda vi ser i slutet av berättelsen.
Bild av Kulturkrock eller intrång i reviret : De ställer
till i badrummet.
Magnus farmors syster (?)som sydde hattar, höll sig för
sig själv och ingen riktigt förstod sig på. Hur hon
ibland hade berättat om en mystisk sjöman som figurerat i
hennes liv och på äldre dagar trodde att Magnus var sjömannen.
Senilitet? Finns det någon i Agdas närhet som är
lite senil?
Vem är Agda? Idéer : Naturintresserad. Kan mycket om blommor.
bor i en tvåa ca 70 m2. Tycker om att baka. Har antika möbler.
HSB-område. Hon kan vara djurvän, ha katt eller hund. Lever
ett ganska socialt liv.
Vad händer om hon har tvingats avliva en katt på grund
av trycket från bostadsrättsföreningen? Som backstory?
Eller som katalysator? ("kattalysator" menar jag förstås)
Agda hjälper grannar att vattna blommor.
Ragnar : Kan hon gömma flyktingarna i en annan persons lägenhet
som hon har nyckel till? Svårt. I så fall flyttar hon
nog dit själv istället.
Vad händer om grannen kommer hem och hittar sin lägenhet
full av flyktingar?
Någon som heter Wallenstam bestämmer över hyresrätterna.
Hur brukar Agda ha det i sitt hem. Vad är viktigt för henne.
Birgitta Diakonissan kanske kan komma till nästa möte.
Greta frågar.
E: Agda i bridgeklubben, en hjärtlig men ganska burdus pergen
bild för humorson som styr och ställer med de andra deltagarna.
Bridgeklubben som Agdas egna lilla kungarike. Agda får
mycket gjort, initiativkraftig som ingen annan ordnar bussresor och
ekonomisk support från olika företag t.ex. Men hennes kraft
bygger på mer eller mindre dominans. Alla andra måste vika
sig när Agda sätter igång. Hon är absolut inte
elak men rejält okänslig.
Egen bild från ett servicehus : En äldre man kommer fram
i matsalen. Invandrarkvinnan som serverar har svårt med svenskan.
Mannen vill ha mer kött än den föreskrivna portionen.
: Kan utvecklas till scen : Vad händer om mannen verkligen går
över alla måttfullhetens gränser i sin önskan att
få så mycket mer av allt att det räcker till en hel
familj. Var ska serveringstanten dra gränsen? Vad händer om
Agda gör så för att skaffa mat till sina "gäster".
Eller flyktingkvinnan för att skaffa mat till sina barn?
Ta reda på mer om projektet med bostäder åt hemlösa.
Situationen i Orminge Centrum där de ställt till problem i
kyrkan. Att de trängde sig in i församlingshemmet. VAD
HÄNDE ?
Magnus : Hon kanske har en god väninna som hon ser upp till.
Att Agda inte måste vara så god hela tiden, att filmen blir
tråkig då.
Vad har Agda att vinna på att ta emot flyktingarna?
Vi spånar vidare på Ragnars idé att Agda efter
två dagars kaos förråder flyktingarna. Hennes ånger
"Vad har jag gjort. Jag har skickat dem i döden"
Man kan ha haft dåliga erfarenheter i området. Bråk
och oroligheter.
Tacksamt om det finns mycket misstänksamhet mellan Agda och flyktingarna.
Det kan leda till känslomässiga och dramatiska situationer
med missförstånd och ogrundade anklagelser.
Agda är en stark karaktär.
Kan hennes dotter / son, vara journalist och vara rädd för
att värdet på hennes lägenhet ska gå ner? Eller
juridiskt utildad. Dottern/sonen talar om för Agda huyr farligt
det är. Hur lätt det är att bli lurad. Det är säkert
professionella människosmugglare med i bilden. Etc ... Men det
är kanske i själva verket dotterns/sonens egensintresse som
är deras drivkraft. Vad händer om Agdas barn ställer
saken på sin spets. Dom ska ut annars kommer jag inte hit mer.
Dotterns/sonens karriör skuylle kunna stå på spel.
Något ska stå på spel för Agda om hon
ställer upp. Något som är viktigt för henne. Detta
är användbart eftersom det både gör henne motvillig
i början och senare heroisk när hon visar sig vara beredd
att offra detta... VAD
?
Sonen kan vara juridiskt utbildad. Anders
: Att han sonen har varit ute i knarksvängen och fått livserfarenheter.
Någon : Sonen kanske är sjukskriven för hjärtbesvär
: Kan man använda metaforen : Hjärtbyte ?
Någon har haft samtalsgrupper ... Vem ?
Med vilka ?
ULLA
kläcker DAGENS HÖJDARE : AttAgda hittar familjen i källaren. Kan bli oerhört suggestiv
scen. Agdakommer ner i källaren. Hon kanske redan innan lite rädd.
Har det talats om mystiska främlingar ... ? Hon hör ett ljud,
kanske en dämpad hostning ... etc ... Känns som att det är
en kvinna med ett eller två barn.De har ett brev till en kontaktperson.
Jo, tänker Agda, när hon hämtat sig efter chocken, klart
att de kan få komma in och låna telefonen och verkar de
inte hungriga också, lite soppa kan man ju ta och tina upp åt
dom ... Hon ringer kontaktpersonen och, jo, vi kommer på en gång.
Men det dröjer och .... Kan inte Agda bara ta hand om dem i två
dagar?
Får Agda egentligen den frågan? Eller "blir"
det bara så att kontaktpersonen inte kommer ... Vilka omständighheter
skapar vi så att tiden sträcks ut ?
Grym idé för källarscenen : Om Mamman slår
/ har slagit sitt barn i ren desperation för att han/hon inte har
varit tyst. Hur känner Agda om hon ser barnet gråta
och får en glimt av förståelse för deras desperation
och utsatta läge?
Kvinnan .. VAD HETER KVINNAN ?
Kvinnans man kanske bara skulle gå ut och ringa ett samtal
och försvann när Agda hittar dem. Kvinnan tror att hennes
man har gripits och utvisats och drabbas av tortyr. Men vad har egentligen
hänt ?
Kvinnan har en pärm med juridiska handlingar som är helt
obegripliga för Agda.
Amnesty International. Hur någon går runt i huset
med en lista och till och med den mest motvilla nu skriver på.
Möjligheter att skapa en intrig runt detta. Vi pratar senare
om DN-artikeln "Förföljd av sina egna" [
011020 DN Lördag Söndag ]: Hur olika två iranska
kvinnor förföljdes av underrättelsetjänst.
Hur de kartlägger och trakasserar invandrare.
Olika syn på uppfostran ... diskussion ... ?
Vad har flyktingkvinnan för drömmar. Jämföra detta
med drömmarna hos en ung kvinna i Sverige. Är kvinnan mycket
ung ? 22-23 år med ett barn på fyra eller fem år.
En annan verklighet.
Vilka är det som bor där ovanför ... Ungdomar som delar
en lägenhet.
Massor av folk som kommer och går. En "skinskalle"
som visar sig vara poet och inte alls nazist? Att det är där
familjen gömmer sig när polisen kommer?
Att Agda inte har velat berätta om "nazisten" ... ?
Vad händer om det är fest däruppe, vad händer
om Störningsjouren kommer och ringer på .. ?
Finns det kanske redan innan berättelsen böjar en upparbetad
irritation mot ungdomarna ... ?
Att det senare plötsligt finns ytterligare ett gäng i
källaren. Farfar in här t.ex. Kan planteras som ett skämt
från skeptisk person : "Nästa gång du går
ner så ska du se att alla deras kusiner sitter där och väntar
på att du ska komma med mat"
Att Agda plötsligt upptäcker att det fattas mat. Hur hon
kommer på flyktingarna när de smyger ner i källaren
med mat.
Kvinnan berättar en historia som gör att Agda går
med på att hjälpa. Misstänksamme sonen väcker Agdas
misstänksamhet. Även flyktingarna blir misstänksamma.
Vad händer om de förstår att Agda har anmält
dem till polisen? Eller tvärtom om de är så otroligt
tacksamma när Agda just kommer från polisen?
Språket leder till missförstånd. Möjligheter
till humor och drama
Hur ska Agda kunna lämna dem ensamma i lägenheten om hon
inte kan lita på dem. Hon måste ju gå och handla Ragnars
idé : Kan hon låsa in dem på balkongen? Kanske att
kvinnan inte har kontroll över sina barn. Att det helt enkelt måste
till drastiska metoder... Kan hon låsa in dem i källaren?
Vad tror flyktingarna då? Särskilt om de nu vet att Agda
en gång angett dem för polisen.
Hur gör Agda om hon inte kan lämna dem i lägeneheten:
Hur gör hon för att gå och handla. Ber hon ungdomarna?
Hur stor springa i dörren vågar hon öppna näär
ungdomarna kommer? Hur ska hon förklara den lite märkliga
inklöpslistan?
Humor om polisen inte tar Agda på allvar?
Vad hynder om Agda går till polisen en gång till?
Men den här gången spelar hon senil. Anledningen är
att hon vill bli fri från tänkbara misstankar om att hon
verkligen har flyktingar hemma hos sig.
Carol
berättar om kungen från Somalia som försökte få
hem sina undersåtar i Rinkeby men fick åka hem i princip
tomhänt.
Drastisk idé : Vad händer om kontaktpersonen är en
ung lite ansvarslös punkartyp. Vad händer om han ger Agda
en näve starka sömnpiller för att ge till barnen
så att de inte blir så oroliga. Humor eller drama ...