Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för
de möten som hölls i decemberoch januari på
grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade
dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.
Anteckningar
efter mötet 19 mars
Vi gick igenom ett första utkast till hur filmen skulle kunna börja
( = akt 1, se hur det blev under treatment
) och diskuterade runt slutet och om Danas bakgrundssituation.
Vi diskuterar problemet att Agda ska ange Dana till polisen och hur
det rent tekniskt ska gå till för att fungera med vår
intrig. Situationen måste vara trovärdig så att det
fungerar att Dana kan komma undan samtidigt som Agda ska kunna tro att
polisen har gripit henne.
Det är bäst om Agda kan ringa anonymt eftersom vi inte
vill att polisen ska kontakta henne och fråga varför
flyktingkvinnan inte var på plats.
Eftersom Agda har all anledning att undvika att gripandet sker
i hennes lägenhet med grannarna som vittnen bör hon lura
iväg Dana till en annan plats. Vi låter Agda säga
till Dana att hon nu har hittat någon som lovat att ta hand
om Dana.
Sedan kan hon arrangera med hjälp av sin väninna att
hon själv får ett telefonsamtal och måste springa
iväg ett litet ärende när de kommer fram till platsen
där Agda bestämt med polisen. Problemet är hur vi
får Dana att hamna med ungdomarna i den situationen.
Marcus kommer
på att om polisbilen kör lite fel så kan Dana se
den på håll och bli rädd och springa iväg.
Om hon då springer hem till Agda och vi ser till att Agda
inte är hemma så kan hon gå upp till ungdomarna
och vänta där.
Men då bör hon nog ha lärt känna ungdomarna
tidigare. Hur löser vi det?
Vi pratar om att något skulle kunna hända i Agdas lägenhet
när Agda inte är hemma. Något som tvingar Dana att
söka hjälp. Eldsvåda, vattenläckage? För
omständligt eftersom det blir skador i lägenheten.
Jimi (?) föreslår
ett brandlarm som går igång. Kanske Dana röker.
Men skulle hon verkligen röka i Agdas lägenhet? Tveksamt.
Vi bestämmer oss för ett överfallslarm, eller väskryckar-larm.
Agda har larmet liggande och Dana som inte vet vad det är råkar
av misstag dra ur sprinten. Larmet är öronbedövande
och Dana grips av panik. Hon rusar ut i trapphuset just när
ungdomarna kommer nerbär trappan. De springer in i lägenheten
för att hjälpa henne. Det blir roligt om Agda plötsligt
kommer in i detta kaos när ingen vet hur man får av larmet.
Vi spånar på Danas bakgrund. Marcus
har gjort en skiss på vad Dana kan ha i bagaget. I korthet är
det att hon har blivit kallad att vittna mot sin styvfar som är
extremistisk serb och varit inblandad i en massaker. Dana har flytt
från denna situation för att slippa hamna i lojalitetskonflikt
med resten av familjen, särkilt sin bror som tagit intryck av och
ser upp till styvpappan. Se mer i detalj i Marcus
dagbok. Vi diskuterar om det går att få ihop detta med
den berättelse vi har. Blir det en annan film? Blir det för
tungt?
Vi diskuterar helheten. Det är bra om Agda och Dana har något
slags parallell i sina livsöden. Det som är bra med vittnandet
är att Dana lär sig att våga stå för sanningen
och att trotsa faran i stället för att fly. Vi har ju på
motsvarande sätt tidigare diskuterat Agdas personliga utveckling.
Att hon, som en psykologisk följd av det som hänt i samspelet
med Dana, även hon ska resa sig upp och konfrontera något
som hon i hela sitt liv flytt ifrån. Vi har talat om henne "hemlighet".
Har Agda ett kriminellt förflutet, från sin ungdom. Kanske
ett barn från tidiga tonår, vars existens hon förnekat.
Skulle filmen till och med kunna börja med att det förnekade
barnet ringer Agda och vill träffa henne? Och att Agda nekar? För
enkelt?
Någon (Andy / Jimi ?) föreslår att Dana och Agda
tillsammans ska gå till adressen som finns på Danas lapp
alldeles i början. Det kan bli ett roligt tillfälle för
missförstånd då, innan Agda förstår att
det är fel person.
Egna funderingar : Utifrån att Agda har en son som hon
är rädd ska ta avstånd från henne. Vad om det
händer något i sonens liv under berättelsens gång?
Om han redan början av berättelsen är rädd för
allt som har med skandaler att göra och någonstans mitt i
filmen blir vald till riksdagsman. Då blir det oerhört stark
press på Agda att inte hennes olagligheter ska kunna förknippas
med sonen.
Variant där Agda inte kommer in och ser ungdomarna när
de hjälper Dana med larmet : Utbyggd bli situationen den att Dana
vet att absolut ingen får veta om att Dana bor hos Agda. När
nu larmet går kan situationen spetsas till genom Dana ser genom
fönstret att en granne utanför hör larmet och börjar
undra vad det är på gång. Hon rusar ut i trappen och
ungdomarna kommer in som tidigare. Låt oss säga att sprinten
är borta och de istället stoppar in en pennstump eller något.
Nu ser Dana i fönstret Agda komma gående och ber ungdomarna
snabbt gå. Agda kommer in och märker att Dana verkar väldigt
spänd. Agda blir misstänksam [ vilket
är bra om vi ska ha henne till att anmäla Dana senare ].
Kommentar : Det är bra att Agda inte vet om att ungdomarna
och Dana har haft kontakt. Det går att bygga vidare på detta
senare. T.ex. kan Agda senare hitta pennstumpen i larmet och börja
undra. Eller att Dana hitta något föremål som ungdomarna
glömt och Dana måste gå upp för att lämna
det tillbaka och allt som inte kan hända då ... Det kan också
bli roliga scener där Agda försöker gömma Dana för
ungdomarna när alla utom Agda själv vet hur det egentligen
är.
Det kanske visar sig att Agda har försökt tvingat med sina
väninnor på en pianokurs för att det behövs fyra
personer för att den ska bli av.
Vad om ungdomarna, har tagit el från TV-antenn-systemet uppe
på vinden? [ se Carol
] eller om någon annan är misstänkt fär att ha
gjort det. Någon som kommer att få problem när det
nu ska bli bostadsrätter. Detta är ett fall som Generalen
engagerar sig i.