Kärringen därnere : www.manusgruppen.se ANTECKNINGAR : 020917

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

6 sept. 18 sept. 9 okt. 23 okt. 6 nov.
20 nov. 4 dec 18 dec 8 jan 22 jan
5 feb. 19 feb. 5 mars 19 mars 2 april
16 april 30 april 14 maj 28 maj 11 juni
6 aug 20 aug 9 sept 17 sept 1 okt
15 okt 29 okt      
Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för de möten som hölls i decemberoch januari på grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för 15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.


Anteckningar efter mötet 17 september

Idag var vi många och diskussionen var livlig. Skådespelerskan Gunvor Pontén var med för första gången och gav en skådespelares syn på karaktärerna och berättelsen. Vi fortsatte prata om bristerna i treatment. Framför allt för att utveckla ungdomarnas funktion och göra dem till starkare karaktärer och även att hitta Danas engagemang, hennes förlorade drömmar och visioner. Vi försökte även att titta närmare på en av sekvenserna [ nr 27 ] för att utveckla detaljerna i de scener som ingår.

Kommentar : Det var väldigt mycket som sades och det var svårt att hinna skriva allt. Anteckningarna är därför inte alltid helt fullständiga i förhållande till vad som sades. Maila gärna om du ser att det fattas viktiga saker i något inlägg.

 

  • Gunvor: Agda är fyllig som karaktär men ungdomarna är inte så utvecklade. De är mer som färgklickar.
  • Carol : Danas dröm är viktig. Det här att hon åker till London betyder ju ingenting.
  • Greta : Hon skulle ju sjunga
  • Jimi : Drömmen för Dana är att hitta sig själv här i Sverige. Åker hon till London så är det bara en fortsatt flykt.
  • Carol : Alla har gjort så mycket för henne och ställt upp och så. Det känns inte bra att Dana är så velig i slutet.
  • Akbar : Sången är det viktigaste för henne. Det är också en gemensam nämnare mellan henne och ungdomarna, och även med Agda.
  • Carol : Musiken är bra för att de ska lära känna varandra, ungefär som det här filmprojektet gör att vi lär känna varandra här i gruppen. Men som projekt tycker jag att Dana ska ha något tyngre. Det är för enkelt att hon bara ska ha sången.
  • AnnMari F : Vi behöver veta exakt vilka ungdomar som egentligen bor i kollektivet, vad de heter och vad de gör.
  • Birgit : Hon har två väninnor som hon inte vill anförtro sig åt. Hon bjuder in Generalen på middag och berättar allt för honom.
  • Gunvor : Agda tar inte riktigt Generalen på allvar.
  • Marcus : en idé är att vi gör Dana till en skrivande person, då kan hon skriva om sina upplevelser. Senare kan de i kollektivet hitta texterna och sätta musik till dem.
  • Mimon : Dana kanske är intresserad av datorer och hennes projekt kan vara att starta en dataskola i sitt hemland. Det kanske precis har kommit bredband till Orminge och tanterna och Dana sitter och surfar tillsammans.
  • Ulla : Då kanske Jakob köper en dator åt henne istället för synt. Sen ville jag säga att för mig finns två punkter i berättelsen som är viktigare än alla andra. Den ena är när Dana och Agda träffas första gången i källaren. Där ser jag det som att Agda är aggressiv och Dana undfallande, inte att de "fäktas" som nu. Den andra punkten är när de ska skiljas. Där tycker jag att det måste bli ett stort lyft för publiken, att man känner sig glad och lycklig, att man verkligen känner vad skönt det är att det kommer att gå så bra för både Dana och Agda.
  • Franco : Det kunde vara intressant om de äldre damerna tillsammans använder Internet för att hjälpa Dana med det falska passet. Det kanske inte är så bra att ungdomarna ska ha kriminell bakgrund, kanske lite av en kliché? Man kanske också kan lägga Danas gottgörelse-middag sker uppe i Kollektivet. Det går att göra mycket runt det sociala där. När Dana sen får reda på att det var Agda som ringde polisen, springer hon ner och låser in sig i Agdas lägenhet. Agda står, utestängd, tillsammans med ungdomarna i trapphuset och vädjar till Dana. Det blir en stark gemenskap mellan alla då.
  • Ingrid : Ungdomarna och Agda är med i Greenpeace.
  • Akbar : vi har talat många gånger om Danas historia, att hon är sångerska och kom till Sverige för att hon inte fick sjunga i sitt hemland.
  • Carol : Man behöver inte göra detta med sjungandet så stort. Det kan mer vara som pricken över iet.
  • Marcus : Dana kanske har skrivit en förbjuden bok.
  • Hampus : Det finns en parallell i detta med förbjuden musik för i Sverige är technomusik i praktiken förbjudet. Polisen kommer och hotar att ställa till problem om en vanlig klubb börjar spela technomusik.
  • Mimon : Folk ska utvecklas eller hur ? Ungdomarna kanske är ganska bortskämda och oengagerade och Dana får dem att förstå vad som är riktiga problem genom det hon berättar från sitt liv.
  • Jimi : Det kan vara så att några av ungdomarna är bortskämda och några mer seriösa.
  • Vi talar en del om att ungdomarna måste vara olika, att några träder fram mer och att det finns motsättningar och dynamik i kollektivet.
  • Franco : Dana kanske umgås med ungdomarna mer. Det sker i hemlighet. Men några av ungdomarna kanske har lite rasistisk tendens och vill inte att hon ska komma dit. Dana är katalysator för en diskussion om detta.
  • Mimon : Vill vi göra en snäll film där alla sitter och fikar och har det trevligt eller ska vi göra en film där det händer saker?
  • Ragnar : Det är mycket bra saker som sagts här. Nu ska vi också se till den struktur som vi har. Om vi börjar göra väldigt stora ändringar i strukturen nu så är vi tillbaka på ruta noll. Precis som en regissör måste göra när han får ett manus måste vi alla verkligen tränga in i treatmentet. Då kan vi se hur vi kan få in de saker som fattas i den modell som redan finns. Vi ska nu alla försöka läsa igenom treatment väldigt noga och se var, i vilka scener, det finns möjligheter att att lägga in de saker som vi saknar.
  • Vi var också nyfikna på hur Gunvor som skådespelare upplever Agdas karaktär.
  • Ragnar : Vad säger du, är Agda trovärdig
  • Gunvor : Jag tycker Agdas karaktär är trovärdig. Hon är lite rigid men vill vara snäll. Jag känner igen mig själv och jag känner också igen min mamma.
  • Akbar : Vad tror du om att hon är så undfallande mot sonen samtidigt som hon kör med alla andra.
  • Gunvor : Sådana är vi ju allihop, att vi är olika mot olika människor. Jag är också annorlunda mot min dotter än jag är mot andra människor. Så att man kanske går och håller inne en massa saker och sen till slut bestämmer sig för att det får vara nog. Sen har väl alla föräldrar någon slags skuldkänslor gentemot sin barn. Alla föräldrar undrar väl ibland om man har gjort för fel och har dåligt samvete. Sådet känns också helt troligt att Agda känner att hon inte har alltid kunnat göra det allra bästa för sonen i alla lägen.
  • Akbar : Hon kanske är lite som en lärare som försöker behandla andra människor som sina elever.
  • Alice : Det är också skillnad på hur söner och döttrar är mot sina mammor. Är det inte vanligt att grabbarna ställer upp mer?
  • Ragnar : Och väninnorna, Maud och Lollo?
  • Gunvor : Det är väldigt vanligt att man har olika roller på det sättet, en är ordningsam och då blir den andra slarvig, att man kanske också får roller tilldelade och fastnar lite i dem.
  • Ragnar : Om vi tittar lite närmare på av sekvenserna [ nr 27 ]. Vad händer egentligen där. Vad känner Natalie när hon kommer ner? Hur reagerar Agda?
  • Carol : När Natalie kommer ner och frågar efter Dana säger Agda bara att det inte finns någon Dana där och slänger igen dörren. Natalie kanske ringer på igen
  • Inga-Britta : Agda har inte berättat för Jakob vem som är hans far.
  • Ragnar : Hur mycket måste vi berätta om Jakobs far egentligen? Hur mycket måste vi gå in på det?
  • Mimon : Agda har kanske varit tillsammans med någon på en utlandsresa men gifter sig sedan med en svensk man och låtsas att det är Jakobs far.
  • Carol : Pappan har lämnat Agda för en annan kvinna. Jakob använder det som en anklagelse mot henne när hon gör något han inte gillar : "Det är inte så konstigt att pappa lämnade dig när du gör så här ..."
  • Jimi [eller någon annan ?]: Vad vill vi berätta med det, det är ju inte den historien vi vill berätta.
  • Ulla : Agda är en person som inte känner sina egna fel i början av berättelsen.
  • Ragnar : Kan det vara så att Agda känner en möjlighet att ge Dana det hon inte kunde ge till sin son, att hon har fått en chans att ta igen det som var förlorat? Det är bra om vi kan ge Dana och Agda humor, att de kan skratta tillsammans.
  • Mimon : De kan skratta åt Jakobs förvirring när Agda börjar ställa krav.
  • Ingrid : Det kanske inte är trovärdigt att Dana jobbbar som frisörska, då syns hon ju väldigt mycket.
  • Mimon : Men om ni ska göra det här som det är i verkligheten så går det inte till så att folk som lever gömda bara sitter på sitt rum och darrar av rädsla. De är ute och har ett liv.
  • Akbar : Agda är van att vara ensam. Hon vill också ha ut Dana ibland. De blir trötta på varandra. Agda är inte van att ha någon annan i sin lägenhet.
  • Hampus : Det är inte bara sonens fel att Agda blir förtryckt. Man kan inte förtrycka någon som inte låter sig förtryckas.
  • Ulla : Agda vill bestämma allt för Dana i början men ser allteftersom Dana mer som en egen person.


uppdaterad :