Kärringen därnere : www.manusgruppen.se ANTECKNINGAR : 021001

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

6 sept. 18 sept. 9 okt. 23 okt. 6 nov.
20 nov. 4 dec 18 dec 8 jan 22 jan
5 feb. 19 feb. 5 mars 19 mars 2 april
16 april 30 april 14 maj 28 maj 11 juni
6 aug 20 aug 9 sept 17 sept 1 okt
15 okt 29 okt      
Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för de möten som hölls i decemberoch januari på grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för 15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.


Anteckningar efter mötet 1 oktober

Dagens höjdare : Unifomen

Nu har manusarbetet gått in i en ny fas. [Se även processen ] Målet är att få fram en första version av det kompletta manuskriptet till början av november. Mötena handlar nu också till allt större del om att skapa en organisation för att planera inspelningen. Vi fortsatte att diskutera runt treatment.

  • Greta : Jag tycker inte om scenen med sjukhuset i slutet [ sekv 74, akt 3 ] Kan inte Agda få en riktig hjärtattack i stället. Då får sonen sig en ordentlig näsbränna för att han har stressat henne så med bostadsrätterna

Därefter diskuterade vi denna sjukhussekvens en lång stund för att analysera innehållet och dess funktion i berättelsen.

Den kommer i akt tre efter att Den Mörke Mannen börjat få upp spåret efter Dana och skrämt upp henne. Det är tredje akten och Agda ska nu utsättas för ett allt större tryck och publiken ska engagera sig allt mer inför den klimax som ska komma i kolonistugan. Idealet är i princip om vi kan få åskådarna att sitta och krama armstöden i andlös spänning.

Det som sätter press på Agda här är dels Den Mörke Mannen som Dana måste skyddas ifrån och dels Jakob, som ställer allt större krav på engagemang från Agdas sida. För att hålla sonen ifrån sig i den stressade situationen när de ska åka iväg för att göra i ordning kolonistugan råkar Agda lite tanklöst säga att hon ligger på sjukhus. Jakob blir orolig och känner att han måste hälsa på.

Agda stressas nu ännu mer. Jakob är hotfullt nära att avslöja hennes lögn. Får Jakob tag i Agda nu äventyras hela Dana-projektet med kolonistuga och allt. Därför åker hon till sjukhuset. Det verkar vara ett bra sätt att få Jakob att lugna ner sig en tid så att Agda kan koncentrera sig på Dana. Agda dras allt mer in i sitt dubbelliv och får det allt svårare vilket är bra för att öka spänningen hos publiken. Nu ska hon träffa Jakob på sjukhuset. Hur ska det gå? [ dramaturgens älsklingsfråga ]

Det som händer där på det dramatiska planet är att Jakob ser Agda lämna sjukhuset. Det för historien framåt genom att det ger Jakob impulsen att åka hem till Agda, där Dana gömmer sig med Generalen. Och vi vet det som inte Dana och Generalen vet, att Jakob har en nyckel och kan ta sig in i lägenheten [ hur ska det gå, igen].

Men det händer också en annan sak där, på det mer tematiska planet, nämligen att Agda för första gången sätter i klackarna och vägrar när Jakob vill att hon ska ange sina vänner ungdomarna som aktiva motståndare till bostadsrätterna. Hon visar här hur hon har utvecklats till att ta ställning för sina vänner och mot sin son som hon tidigare varit så rädd att gå emot.

En anan möjlighet här är att visa en annan sida av Jakob. Vad tänker han när han ser ungdomarna och deras gemenskap? Jakob kanske börjar ana att hans liv med sin jakt på det materiella saknar något väsentligt.

Härifrån och framåt kommer Jakobs förvirring bara att öka ända fram till den punkt då han rusar in i sin kolonistuga och fullständigt tappar fotfästet. Att göra honom allt mer förvirrad har fördelen att man också får publiken att känna lite medkänsla för Jakob vilket gör att man också kan hoppas att det finns en utvecklingsmöjlighet för honom. Det är bra om man kan förmedla känslan att han och Agda få en bättre relation någon gång i framtiden eftersom det gör slutet mer lyckligt än det inte finns något hopp för Agdas och Jakobs relation.

  • Franco påpekade att man kan låta Natalie vara med i scenen och spela vårdpersonal.

Vi talade också en del om hur mycket vi behöver veta om Jakobs pappa.

  • Ragnar : Om man ser till funktionen i den här berättelsen, vad är minimum vi behöver berätta för att det ska bli trovärdigt att Agda har skuldkänslor mot Jakob och vad säger ni, är det trovärdigt att Jakob kommer dit med tvätten?
  • Gunvor : Det är inte alls konstigt att Agda har skuldkänslor. Det är det många föräldrar som har.
  • Fredrik : Det kanske räcker att hon har skilt sig från Jakobs pappa, och därmed är en känsla av att ha tagit ifrån Jakob hans far.
  • Ann Marie E : Jag känner en vars mamma tvättade åt honom och strök hans kläder tills han gifte sig. Då var han 47 år. Han fick mycket beröm för sina välstrukna skjortor.
  • Akbar : Det kanske inte är bara han som utnyttjar henne. Agda kanske själv har erbjudit sig för att hon tycker det är gulligt att göra det åt honom och sen får hon träffa honom mer på det viset.
  • Inga-Britta : Han har nog haft det svårt som barn sonen, att Agda inte riktigt har kunnat ta honom till sig.
  • Franco : Det kunde vara kul att man utan att ha sagt något om det innan visar att hon ger honom ett paket med tvätt, som en självklarhet. Bara för att det är så ovanligt.
  • Ingrid : Om han ska vara vakt på riksdagshuset måst han ha lite pondus så man känner respekt för honom.
  • Någon : Han kanske inte bara är vakt utan organiserar vakterna.
  • Dagens höjdare : Franco : Det vore bra om man kunde visa Jakob i uniform när man presenterar honom. Då kommer han ännu mer representera hotet från samhället.
  • Ingrid : Min son kom förresten med en synt och gav till mig. Det är jättebra att sitta och spela när man är glad eller ledsen. Särskilt när man är ledsen.
  • Alice : Jag har en gitarr och spelade mycket tidigare. Då var vi några stycken som spelade. Men jag måste erkänna att jag skulle känna mig lite larvig om jag satt och spelade och sjöng alldeles för mig själv.
  • Fredrik : Vi kanske kan göra så att Agda lyssnar mycket på musik men aldrig har vågat att spela eller sjunga själv. Att det förstärker hennes utveckling.
  • Ulla : Jag tycker om att dansa så jag brukar jag lyssna på musik och dansa efter frukosten ibland. Det är en radiostation som spelar mycket musik från 70-talet.

Vi talade även ganska mycket om ravefesten och funderade på om det går att förenkla så att det bara är en fest och inte två som det är skrivet nu, med den parallella bryggfesten. Vi kom fram till att det kan fungera om Agda och hennes vänner åker med ungdomarna på ravefesten och att det är betydligt enklare att lösa det så. Och att det dessutom är ett bra tillfälle att låta ungdomarna få mycket plats här.


uppdaterad :