Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Processen : Tisdag 6 november

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

Förhistoria

6 nov 16 nov 26 nov 10 feb
17 mars 20 mars 3 april

20 maj

6 aug

6 okt 30 dec 9 mars    

Tisdag 6 november, 2001, före mötet

Efter några möten med gruppen känns det som om vissa saker börjar utkristallisera sig. Att det ska vara en flyktingkvinna, med eller utan barn, som Agda hittar i sin källare. Och att den delen av berättelsen börjar med att Agda tar upp dem till sin lägenhet. Vem är den okända kvinnan? Här finns många frågor idag.

Vi har Agda, en kvinna som är i 70-årsåldern. Hon ska vara stark och kunna stå för sin åsikt. Och gärna ha humor, kunna få folk att skratta. Vi talar ganska mycket om att hon måste vara en ganska sammansatt person, att hon (som alla andra) har två sidor ; en självuppoffrande, godhjärtad och en annan helt motsatt egoistisk sida. Att det blir mer spännande berättelse då eftersom åskådaren då aldrig kan vara säker på vilken väg Agda väljer.

Vi talar om det som att hon har två röster inom sig. Den ena säger att det är dags att hon tänker lite på sig själv nu efter att ha levt så mycket för andra hela sitt liv. Den andra rösten säger att hon nu mer än någonsin har möjligheter att att engagera sig för andra människor. Hur visar vi detta ? Ett sätt är att låta dessa röster representeras av andra människor i henns omgivning. Och som Agda förhåller sig till på olika sätt. Hon kan t.ex. låta sig övertalas av någon som står för den ena eller andra sidan. I dialogerna runt detta kan vi få fram hur Agda är sonm person.

Det känns angeläget att någonting står på spel för Agda, att hon riskerar något genom sitt beslut att hjälpa flyktingarna. Frågan är vad?

För att få lite skjuts i början av filmen är det tacksamt det redan är någon slags tillspetsad situation i Agdas liv när vi kommer in i berättelsen. Någonting viktigt som precis har hänt eller precis ska hända. Det gär det lättare att ge profil åt både Agda och de olika karaktärer som finns i hennes omgivning.

Det är också mycket tacksamt för berättelsen om det utvecklas en ömsesidig misstänksamhet mellan Agda och flyktingkvinnan. Detta kan leda till missförstånd som i sin tur både kan avändas till roliga och rörande situationer ge upphov både till konflikter och dramatik.

Vore bra om flyktingkvinnan kan ha en hemlighet som hon till varje pris försöker skydda. Agda som inte känner till denna hemlighet blir misstänksam då hon känner att något inte stämmer. Men när Agda får reda på vad som ligger bakom kvinnans underliga beteende blir hon ännu mer engagerad för att hjälpa kvinnan. Det kan bli en vändpunkt och överraskning i berättelsen att Agda får reda på sanningen.

/F

 


uppdaterad :