Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Processen :16 november

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

Förhistoria

6 nov 16 nov 26 nov 10 feb
17 mars 20 mars 3 april

20 maj

6 aug

6 okt 30 dec 9 mars    

Ons-tors15-16 november, 2001

Det nästan magiska i hur dörrarna plötsligt öppnar sig. Här sökte vi en hemlighet åt den ännu så länge lite mystiska och konturlösa flyktingkvinnan och serverades en idé som verkar uppfyllla alla behov : Att hon skulle ha ett förflutet som prostituerad. Detta vill hon givetvis dölja. Och Agda kan uppfatta att något är fel men misstolka. Detta kan skapa en stark spänning.

För vad händer om Agda får reda på att kvinnan har ljugit men inte vet vad som döljer sig bakom? Och vad allt kan inte hända när Agda får reda på sanningen? Här finns också möjligheter att ge flyktingkvinnan en "omgivning", människor som vill henne något. Kanske det inte alls är invandrarverket hon gömmer sig för? Att utforska kvinnans bakgrund kan ge oss en mycket gripande historia som också är full av överraskningar och vändpunkter.

Vi ska inte vara rädda att göra även flyktingkvinnans karaktär komplex. Det blir trist och förutsägbart om man enbart uppfattar henne som "en stackars flykting som man ska tycka synd om". Hur kan vi skildra henne som motsägelsefull så att man blir lite osäker på vem hon är? Bra om man kan vara nyfiken på henne.

Intressant också med inlägget att den militäriske mannens dotter skulle kunna anmäla Agda. Detta kan man ta till för att komplicera situationen.

Vi behöver komma igång med flyktingkvinnan. Om hon verkligen ska bli en "andra" huvudperson måste det som händer i berättelsen grundas i hennes karaktär, i vad hon vill, vad hon längtar efter, vad som är smärtsamt och vad hon är rädd för.

Idén att det ska bildas bostadsrätter i området där Agda bor känns allt mer given. Det spetsar till situationen redan från början och ger enorma möjligheter att visa vilka människorna i hennes omgivning är. Om det finns motstridiga viljor kring detta tvingas de olika rollfigurerna att bekänna färg. Här finns också mycket material att hämta ur verkliga livet och det går att kommentera detta fenomen ur ett solidaritets-egoism-perspektiv som passar filmens tema.

/F


uppdaterad :