Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Processen : 26 november

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

Förhistoria

6 nov 16 nov 26 nov 10 feb
17 mars 20 mars 3 april

20 maj

6 aug

6 okt 30 dec 9 mars    

Måndag 26 november, 2001

Berättelsen befolkas vidare. I centrum har vi Agda, flyktingkvinnan, Agdas son, den miltäriske grannen och ungdomarna en trappa upp.

Men vem är Agdas förtrogna? Vem är det som Agda ringer till när hon verkligen är i knipa? Har hon någon sådan vän? Eller är det det hon saknar?

Vi behöver veta mer om all dessa personer. Framför allt behöver vi lära känna flyktingkvinnan. Hennes drivkrafter är en del av filmens motor, en del av den energi som ska driva berättelsen framåt. Var kommer hon ifrån och vart är hon på väg?

Sen har ungdomarna har ännu inte fått några som helst personliga drag. Och både sonen och den militäriske grannen är ännu ganska diffusa. Vad är deras rill i berättelsen? Hur kommer dessa personer att påverka händelseförloppet?

Något slags sammanfattning av läget så långt : Agda bor i en lägenhet som just är i färd att omvandlas till bostadsrätt. Detta har fått hela bostdsområdet i gungning. Folk strider för eller emot och stämningen är uppskruvad. Mitt i detta hitta Agda plötsligt en flyktingkvinna i sitt källarförråd. Hon tar med kvinnan upp till lägenheten. Kvinnan har en lapp med ett telefonnummer till någon som ska hjälpa henne. Agda ringer upp och pratar med någon. Efter några turer visar det sig att ingen kan komma och hämta kvinnan just i kväll. Hon måste alltså få sova över hos Agda.

Men dagarna går och ingen kommer. Det blir allt mer besvärligt för Agda att ha kvinnan gömd i sin lägenhet. Agda inser att detta inte kan fortsätta. Dessutom upptäcker Agda vid ett tillfälle att flyktingkvinnan på något sätt har lurat henne. Agda går till polisen och anger kvinnan. När Agda kommer hem är kvinnan borta. Agda drabbas av fruktansvärd ånger men snart dyker kvinnan upp igen. Från och med nu gör Agda allt som står i hennes makt för att hjälpa kvinnan.

Så långt ser händelseförloppet i grova drag ut idag.

Det är alltid bra att prova att beskriva filmens handling i en enda mening : Det skulle bli ungefär så här : Den här filmen handlar om Agda som hittar en flykting i sin källare och bestämmer sig för att hjälpa henne ...

Frågan som genast uppstår är hjälpa henne till VAD? Vad har Agda och kvinnan för konkret mål. Vad exakt vill Agda uppnå? Detta är en mycket viktig fråga eftersom det som kommer att utgöra grunden för handlingen i filmen från den punkt där Agda bestämt sig för att hjälpa kvinnan. Det konkreta målet är berättelsen dramatiska pulsåder. Enligt gängse dramaturgiska modeller är det frågan om Agda och kvinnan ska nå sitt mål eller inte som är filmens dramatiska huvudfråga. Det är den frågan som ska besvaras i filmens slutminuter.

Det är min bestämda uppfattning att nästa steg är att formulera detta mål. Parallellt behöver flyktingkvinnan utvecklas till en levande person med med drivkrafter och en personlig historia.

/F


uppdaterad :