Kärringen därnere : www.manusgruppen.se Processen : 3 april

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

Förhistoria

6 nov 16 nov 26 nov 10 feb
17 mars 20 mars 3 april

20 maj

6 aug

6 okt 30 dec 9 mars    

3 april, 2002

Problemen hopar sig men det finns en metod ...

I ett normalt manusarbete uppstår emellanåt svåra problem i just den här fasen när det ska skapas en helhet av alla glada idéer. Det är som ett pussel där alla bitar ska passa in i mycket större och ganska komplicerat sammanhang. Varje del ska kännas som en del av helheten. Dessutom ska berättelsen fungera på ett logiskt och trovärdigt sätt. Det får inte hända en massa konstiga saker som känns konstruerade. Karaktärerna ska agera utifrån sina personliga drivkrafter och bakgrundshistorier. Och det ska finnas vändningar och överraskningar för publiken. Men inte nog med det, sen ska man ha koll på hur huvudpersonen utvecklas och även se till att berättelsen håller en slags tonfall. Och så ska man också veta vad man vill egentligen vill ha sagt med berättelsen.

Det är alltså mycket lätt att få ångest här. Det är många beslut som ska fattas.

Vår berättelse nu : Det ÄR en mycket komplicerad historia vi håller på att göra. Kanske alltför komplicerad. Det känns plötsligt som ett problem att Danas bakgrundsberättelse är så krånglig, att hon ska vittna i en rättegång och alla omständigheter runt detta. Det är som att den historien blir så mycket viktigare än Agdas ansträngningar att hålla Dana gömd.

Det är mycket lätt att fastna i försöken att konstruera omständigheterna i Danas historia. Hur man än vrider till det så blir det problem. Just nu känns hela delen med Danas vittnesmål som en återvändsgränd. Det stoppar upp i stället för att ge energi.

Så vi provar nu en ny metod att komma vidare. Vi leker. Vi bestämmer helt enkelt att det här med Dana löser sig senare. Under tiden kan vi ägna oss åt Agda.

Det som ska ligga till grund för handlingen är ju att Agda ska hålla Dana gömd. Så vi försöker nu koncentrera oss på det och bygga upp händelser och sekvenser som har aktiviteten GÖMMA DANA som gemensam nämnare.

Men det måste också vara en känslomässig dynamik för att det ska gripa tag i åskådarna. Det är här personerna runt omkring Agda får sin betydelse. Med sin personligheter griper de på olika sätt in i handlingen och utifrån detta påverkas Agdas och Danas relation att bölja fram och tillbaka medan en allt starkare vänskap byggs upp. Och jag menar bestämt att vi ska göra det hela så känslomässigt gripande som möjligt. Som en manusguru lite krasst uttryckt saken : "Människor betalar inte 70 spänn för att bli informerade eller få åsikter stoppade i halsen. De betalar för att göra en känslomässig resa. Och det är huvudpersonen som är "fordonet" i den resan." ( = fritt tolkat och sammanfattat från en föreläsning med Michael Hauge)

Nya idéer kommer att värderas i detta ljus. Sen hoppas vi att Danas berättelse på ett naturligt sätt växer fram ur detta. Säkerligen kommer den att födas ur någon av de idéer vi redan har.

Vad det går ut på nu är att bygga scener och sekvenser runt Agdas gömmande av Dana. Och scener och sekvenser som gör att Agda och Dana berörs känslomässigt. Sen, utifrån vad som kommer fram här, behöver vi givetvis också vara beredda att göra ändringar i den skiss som finns för akt 1.

Ja, det är ungefär där vi är idag med en del idéer och uppslag efter mötet igår som kommer att finnas listade under länken "treatment".


uppdaterad :