Kärringen därnere : www.manusgruppen.se ANTECKNINGAR : 11 juni

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

6 sept. 18 sept. 9 okt. 23 okt. 6 nov.
20 nov. 4 dec 18 dec 8 jan 22 jan
5 feb. 19 feb. 5 mars 19 mars 2 april
16 april 30 april 14 maj 28 maj 11 juni
6 aug 20 aug 9 sept 17 sept 1 okt
15 okt 29 okt      
Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för de möten som hölls i decemberoch januari på grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för 15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.


Anteckningar efter mötet 11 juni

Vi fortsatte diskutera om Sonen och hans roll, om Dana och vad som kan hända i det vardagliga samspelet mellan Dana och Agda.

  • Ulla har skrivit om Sonen och Dana : Detta med Sonen känns allt mer viktigt, att han är representant för "det onda" i samhällsutvecklingen. Hans hustru kan vara en kall karriärkvinna med rasistiska drag ("Vi behöver folk som kan göra skitjobben också"). Sonen måste vara en tredimensionell karaktär men däremot kan hustrun, som kommer att ha en underordnad roll, få vara mer klichéartad. Om Dana : Hon kanske kommer från privilegierade förhållanden. Hon slits mellan lojalitet med sin familj och rätten att få vara som hon är. Hon undanhåller sanningen för Agda men skickar "flaskpost", brev som hon gömmer men som det är meningen att Agda ska hitta. Se detaljerna i Ullas dagbok.
  • AnnMari E : Sonen vill att Agda ska flytta så han får henne lägenhet.
  • Mimon : Agda kanske tar in Dana som en "protest" mot sonen, för att trotsa honom.
  • AnnMari E : Sonen träffar Dana och inleder ett förhållande med henne. Agda kommer på dem och blir upprörd eftersom sonen är gift. Sonen blir våldsamt arg och bråkar och skriker så grannarna hör. Agda vet inte vad hon ska göra. En av flickorna i kollektivet vet vad som har hänt och pratar med Agda. Sonen har även försökt förföra henne men det vågar hon inte berätta för Agda.
  • Ragnar : Är sonen en aggressiv människa eller om är han kanske mer manipulativ till sin karaktär?
  • Jimi : Agda kanske säger ja först till Sonen om detta med att köpa lägenheten men ångrar sig senare.
  • Mimon : Det kanske är Sonen som ringer polisen. Att han hittar Danas dagböcker med henne berättelse. Agda kanske har ändrat sig och vill hjälpa Dana men sonen kräver att Dana anmäls.
  • Akbar : Jakobs bror vill att de ska skriva testamente. Agda vill att Jakob ska lämna sina nycklar och hittar på en ursäkt. Jakob vet att hon ljuger men han vet inte varför. Jakob lämnar först nycklarna men hämtar dem sedan igen.
  • Ragnar : Sonen har kanske aldrig sagt öppet att han vill flytta in.
  • Jimi : Om sonen inte ska få reda på att Dana existerar förrän i slutet av berättelsen (akt 3) så är det viktigt att han får reda på det på "rätt sätt", att man bygger upp detta ordentligt.
  • Ulla : En utveckling i berättelsen skulle kunna vara att sonen i början har tappat respekten för Agda, eftersom hon har varit så undfallande, men att han i slutet, genom den förändring som Agda genomgått, tvingas ta henne mer på allvar.
  • Lars : Agda råkar säga fel saker, som visar att hon faktiskt har fördomar utan att riktigt veta om det. Att hon är nedlåtande mot Dana fast hon själv tror att hon bara är hjälpsam. Dana reagerar och säger att hon minsann inte är någon som man ska klappa på huvudet.
  • Fredrik : För att ännu mer öka trycket på Agda i slutscenen på akt 2 ( när Dana får reda på att Agda ringde polisen) vore det bra om Agda är i tacksamhetsskuld till Dana. Vad kan vi hitta på som Dana gör för Agda, som gör att Agda blir rörd över Danas omtanke och omsorg?
  • Mimon : Dana kanske har sett Agdas bröllopskort och uppmärksammar hennes bröllopsdag. Att hon ser att Agda är ensam och bryr sig om henne genom att ordna med bröllopsdagen.
  • Ulla : Hon kan visa sin omtanke genom att laga sitt hemlands mat.
  • Eller kanske det blir ännu mer rörande om hon försöker laga svensk mat som hon inte riktigt klarar av.
  • Jimi : Som ett bevis på sin uppskattning ger Dana Agda sin biografi, den bok där hon skrivit ner den verkliga berättelsen om sitt liv.
  • Ragnar : Dana piffar upp lägenheten. Dana har en stolthet och kvinnlig sensualitet som hon förmedlar till Agda.
  • Mimon : Dana blir alldeles chockad över att se Agdas relation till sonen. Dana är van vid att man respekterar den äldre generationen. Dana påverkar Agda att se vad det är som sker. Dana ser också hur sonen i sin tur hunsas av sin fru.
  • Ulla berättar om ett fall hon hört om till där sonen erbjöd sig att lägga till 1000 kronor i månaden när hans mamma ville tacka nej när hennes lägenhet skulle ombildas till bostadsrätt eftersom hon inte ansåg sig ha råd.
  • Vi diskuterade ytterligare om vad som händer i det praktiska vardagslivet. Vilka problem kan uppstå när dessa två mycket olika människor plötsligt ska leva tätt inpå varandra. Vad är det de kan reta sig på hos varandra?
  • Locket till toaletten och hur man klämmer på kaviartuber är klassiker. Och att toalettbesöken tar för lång tid.
  • Lars : Dana retar sig på att Agda är överdrivet tacksam när hon försöker göra insatser i hushållet.
  • Ulla : Man kan hitta roliga episoder runt missförstånd på grund av språkförbistring.
  • Akbar : Om Dana är från ett muslimskt land kan hon vara van att tvätta sig med vatten istället för att använda toapapper.
  • Någon (?) : Agda blir berusad och pratar alldeles för mycket.

    Ytterligare idé som tillkommit :

  • Lars : Dana kanske var en rebell som utmanade tradititioner i sitt hemland men upptäcker att hyon nu i Sverige betraktas som en konservativ. Hon drivs in i en roll där hon försvarar saker som hon inte alls skulle försvara om hon hade varit i sitt hemland.


uppdaterad :