Kärringen därnere : www.manusgruppen.se ANTECKNINGAR : 30 april

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

6 sept. 18 sept. 9 okt. 23 okt. 6 nov.
20 nov. 4 dec 18 dec 8 jan 22 jan
5 feb. 19 feb. 5 mars 19 mars 2 april
16 april 30 april 14 maj 28 maj 11 juni
6 aug 20 aug 9 sept 17 sept 1 okt
15 okt 29 okt      
Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för de möten som hölls i decemberoch januari på grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för 15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.


Anteckningar efter mötet 30 april.

Vi började med att gå igenom uppgifter från förra gången och tittade mer på relationen mellan Sonen och Agda. Vi hade besök av filmkonsulent Niklas Rådström, SFI, som gett projektet stöd.

Dagens höjdare 1: Danas läkarvård
Dagens höjdare 2: Agdas uppror

  • Greta : En annan version av mötet mellan Dana och sonen : Lars (sonen) som har egen nyckel, kommer in till Agda en dag när Agda inte är hemma. Han hör någon på toaletten och hittar till sin förvåning Dana. Dana berättar vem hon är. Lars blir förtjust i Dana. Lars följer med på skärgårdsturen. När de går på restaurang upptäcker de att bandet som spelar där är ungdomarna från lägenheten ovanpå. Dana sjunger med dem.
  • Ingrid : Danas mamma var sömmerska och Dana hade lärt sig att sy. Eftersom hon är duktig så får hon fler och fler uppdrag från Agdas väninnor. Men det blir problem med att Dana inte kan visa sig ute. Då köper väninnorna en peruk åt henne. När de åker på utflykt till skärgården är ungdomarna med på båten. Alla är glada och en av killarna blir intresserad av Dana.
  • Jimi : Ungdomarna i kollektivet har ett gemensamt intresse i att spela gatuteater. De tar med sig Dana ut för att spexa på stan.
  • Ulla föreslår en ny karaktär, en mystisk svartklädd flicka som kanske är syndikalist eller med i Attac och som bor i huset.
  • Akbar : Ungdomarna får Dana att glömma sin svåra situation. Dana föreslår att ungdomarna ska vara med på skärgårdsturen. Det är midsommar, ungdomarna kommer med öl och det blir dans och sång. Någon av ungdomarna vill tvinga Dana att bada. När hon vägrar kastas hon i vattnet men hon är nära att drunkna och skriker på hjälp. Någon ringer räddningstjänsten som skickar ut en helikopter. De måste hindra räddningstjänsten från att hitta Dana.
  • Anne-Marie E : Dana vill sitta och måla. Dana älskar att bada. Hon strövar omkring på klipporna och träffar en man som bor där. Han bjuder på hembränt men det spårar ur och han låser in henne. Dana lyckas fly genom ett fönster men under flykten över klipporna faller hon så illa att hon bryter benet. Räddningstjänsten kommer med helikopter och Dana hamnar på sjukhus. Under skärgårdsresan finner Generalen och Agda varandra. Maud och Lollo filmar utsikten med videokamera.
  • Ann-Mari P : Skärgårdsutflykten arrangeras på Agdas födelsedag. De festar lite och Dana halkar och slår upp armen. Hon behöver läkarvård, någon som kan göra tryckförband.
  • Dagens höjdare 1: Vi pratar om att det är tacksamt att Dana inte kan gå till sjukhus eftersom hon inte har patientbricka. Agda och väninnorna diskuterar vad de nu ska göra för att Dana ska få vård. Jimi kommer med idén att de kan gå till en veterinär vilket kan bli hur roligt som helst.
  • Mimon berättar en stark historia ur verkliga livet som utspelades för en del år sedan : En farbror som vistades i Sverige illegalt gömde sig hos Mimons familj. Mimon själv som var kriminell på den tiden blev upptäckt av vakter då han körde omkring i en bil i centrum. Mimon visste att vakterna hade känt igen honom. Han var tvungen att kliva ur bilen och överlämna sig till dem eftersom de annars skulle ha kommit hem till honom och upptäckt den "illegala" farbrodern.
  • Mimon berättar om hur det kan bli när en invandrarkvinna blir tillsammans med en svensk man, att hon då kan förlora alla sina gamla vänner från hemlandet eftersom de kan känna sig hotade av den "kulturella frihet" som kvinnan lever i genom förhållandet till den svenske mannen.
  • Mimon berättar mer om en dubbelhet som kan finnas i synen på en invandrarkvinna som lever i Sverige. Hennes familj kanske vill att hon skickar pengar till dem och att hon hjälper till att få fler familjemedlemmar till Sverige samtidigt som de ogillar hennes sätt att leva om hon har brutit mot familjens traditioner.
  • Niklas menar att just denna typ av dubbelhet är tacksam att använda i film.
  • Mimon : En av killarna tar sig an Dana under utflykten, han ser att hon mår dåligt. Han är kriminell och försöker vara hård på ytan men är i själva verket den enda som verkligen ser Dana.
  • Vi diskuterar möjligheterna att ha ett mindre svartsjukedrama som en dynamisk kraft i kontakten mellan Dana och ungdomarna. Om någon av killarna är intresserad av Dana behöver det inte nödvändigtvis leda till något. Istället kanske vi kan använda oss av en svartsjuk flickvän till killen som reagerar på Danas och hans kontakt. Hur och var använder vi detta? På skärgårdsutflykten eller kanske tidigare ...eller senare ? Svartsjukan kan fungera som en tickande bomb .. samtidigt som det inte heller får ta över. Hur använder vi detta i den berättelse där Agda är huvudperson? Funktion?
  • Vi talar om behovet av en sekvens där ungdomarna räddar Dana som leder till att Agda känner stark tacksamhetsskuld som i sin tur ska bygga upp scenen som ska vara avslutning på Akt 2, där Agda måste hindra Dana från att lämna lägenheten och i full desperation ropar ..."jag är ingen ond människa... ".Se anteckningar 020416
  • Patrik : Kanske det är bättre att Agdas poler inte är "ond-god" utan "feg-modig". Att Dana har fått Agda att känna modig. Att Agdas utveckling går ut på att erövra mod.
  • Vi talar om att Sonen har funktionen att vara Antagonist i den bemärkelsen att Agda, som en följd av de händelser hon går igenom tillsammans med Dana, "reser sig" mot Sonen som hon tidigare har låtit sig utnyttjas av.
  • Dagens höjdare 2 : Niklas : Det är bra om Agdas uppror mot sonen inte bara är en personlig uppgörelse och enbart handlar om deras relation. Det finns många intressanta tematiska frågor i den här berättelsen som man kan låta sonen representera och på så sätt kan göra filmen angelägen i ett bredare sammanhang.
  • Marcela : En av tjejerna i kollektivet, Natalie, är socialt engagerad och blir glatt överraskad när hon upptäcker att Agda har en flykting gömd.
  • Akbar : Ungdomarna uttrycker sig inte bara i dialog utan även i form av sånger och teater.
  • Mimon : Genom att ungdomarna i kollektivet är "aktivister" kommer de i konflikt med ett gäng nynazister som kommer för att bråka. Detta blir farligt om de skulle upptäcka Dana. Och det är också lika farligt för henne om polisen kommer.
  • Ulla : [uppgiften]
    • Maud föreslår kulturella aktiviteter medan Lollo menar att Dana måste få ha roligt. (Se det utförliga förslaget med dialog mm. på Ullas dagbok)
    • Sonen gör Agda glad genom att berätta att han köpt en lägenhet i London.
    • Dana ordnar överraskningskalas åt Agda på hennes födelsedag.
  • Vi talar om Sonen.
    • Akbar : Agda bestämmer över alla andra. Sonen är den enda som bestämmer över henne. Bakgrunds-historien är att Agda på en resa utomlands blev med barn med en utländsk man i hög samhällsposition. Han har skickat pengar men avtvingat Agda ett löfte att aldrig berätta för sonen.
    • Ulla : Sonen är svartsjuk på Generalen
    • Jimi : Sonen har med sig arbetsuppgifter som han låter Agda göra åt sig.
    • Ragnar : Sonen kanske är securitasvakt på väg upp i karriären. ( Det är mycket bildmässigt som metafor med nycklar och eventuella vapen. Skydd eller hot.)
    • Kanske han kan vara på väg att få ett mycket viktigt uppdrag, typ livvakt åt statsministern eller liknande.
  • Övriga idéer : En sekvens för Humor och Drama : Agda vet inte att ungdomarna har träffat Dana och känner till hennes situation. Om Agda då möter ungdomarna tillsammans med Dana försöker hon bortförklara Danas närvaro på ett ganska dåligt sätt. Det som blir roligt är att både Dana och ungdomarna och publiken vet att ungdomarna vet. Då kanske Agda upptäcker att något inte stämmer. Hon får nu reda på att Dana träffat ungdomarna (i "larm-sekvensen") . Kan leda till en konflikt om ärlighet där Agda förmanar Dana att " ... Vi måste kunna lita på varandra ... " vilket bygger upp ytterligare inför scenen [se anteckningar 020416] där Dana blir besviken på Agda i slutet på Akt 2.
  • En idé med skärgårdsutflykten är att Generalen ska luras att tro att Dana är någon annan än hon är, t.ex. en polsk släkting på tillfälligt besök som ska visas runt lite. Och att Generalen under utflykten till Agda och väninnornas förskräckelse plötsligt upptäcker att något inte stämmer med Dana. Och att det därefter kan uppstå en dramatisk situation där damerna behöver hans hjälp för att rädda Dana undan ett ännu större hot, något som kan vara verkligen farligt för Dana, kanske poliser som börjar intressera sig för henne. Det skulle då kunna bli mycket dramatiskt och lite roligt också om Generalen plötsligt låtsas få en hjärtattack för att avleda uppmärksamheten och ge Dana tillfälle att försvinna. Man kan se framför sig hur en upprörd folkmassa samlas runt honom som stönande vrider sig på golvet medan Dana flyr. I det ögonblick Generalen vet att Dana är i säkerhet reser han sig. "Äh, det var en släng av hjärtat bara, det är inte så allvarligt som det ser ut" och så, till allas oerhörda förvåning och damernas ohöljda beundran borstar han obekymrat dammet från axlarna och går och tar sig en välförtjänt öl i baren. Eller om det är Agda själv som ska genomföra denna kupp? Poängen med detta skulle vara att göra Agda, respektive Generalen, oroliga för att något verkligen kan ha hänt, vilket är gynnsamt för utvecklingen av deras kärlekshistoria. T.ex. om det är Agda kan Generalen göra mun-mot-mun-metoden på henne. Och vad kan inte hända då?


uppdaterad :