Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för
de möten som hölls i decemberoch januari på
grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade
dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.
Akbar : Om Lars
är enda barnet han han säkert nyckel till lägenheten.
Han kommer ibland och Agda måste få hans nyckel.
Jon : När Lars
är hemma kan Agda inte vara som hon brukar vara. Eftersom, han
känner henne bättre än någon annan kan han se igenom
henne. Hon är mer "naken" än vanligt och kan inte
använda sina "sköldar".
Alice (?) : Agda
är "Mamma" när sonen kommer. Det är saker som
hon kan prata med sina kompisar om som hon inte kan prata med sonen
om.
Han är säkert lite bortskämd. Kanske Agda har skuldkänslor
för detta med pappan.
Jon : Lars kanske påminner
mycket om sin pappa i utseendet. Kanske Lars pappa var Agdas stora kärlek
i livet. Om Agda inte har träffat sin son på länge kanske
hon frapperas av att han har blivit så lik pappan.
Marcus (via Ragnar)
: Lars börjar bli allt mer orolig för sin mamma som
betett sig allt mer konstigt på sista tiden. Han tänker att
det kanske är bäst att kolla upp henne mer. Hon kanske inte
klarar av att bo hemma längre. Han börjar undersöka möjligheterna
för henne att komma på ålderdomshem
Greta : Generalen
uppvaktar Agda. Det finns lite svartsjuka från väninnorna
med i bilden. Sonen träffar Dana i lägenheten. Dana berättar
sin historia .... Se Gretas
dagbok f.
Ingrid : Ungdomarna
ovanpå märker att Agdas pianospel utvecklas. Någon
som är från Danas hemland hör Dana spela och känner
igen musiken. .... Se Ingrids
dagbok för utförlig version.
Vi diskuterar musiken som tema och kommer överens om att
tona ner betydelsen så att musiken inte blir ett huvudspår
i handlingen. Agda är en ganska vanlig kvinna och inte musiker
som vi har varit inne på tidigare. Agda VILL lära sig spela
men kan inte så bra. Vi kan däremot använda musiken
som metafor för Agdas utveckling. Vi borde kunna hämta material
från den kör som många av manusgruppen medlemmar
också är med i.
Det uppstår beröringspunkter mellan ungdomarna - Dana -
Agda genom musiken.
Akbar : Lollo
är hårfrisörska. Dana får jobba svart hos
henne.
Vad kan hända på utflykten? Vi försöker hitta
något som kan hota att avslöja Dana som "seglar under
falsk flagg". Om hon skadar sig? Bryter benet? Kanske Lars är
läkare? Vi spånar ...
Ingrid (?): Dana
är sykunnig. Vi spånar på om Agda har fått
en symaskin av Lars. Men att Agda är helt ointresserad. Plötsligt
när Lars kommer hem finns det en massa nya gardiner och liknande.
Dana styr och ställer.
Dana upptäcker på Internet att brodern är på
väg. Hon har kontakt med sina släktingar och följer vad
som händer i sitt hemland via Internet.
Akbar : vi ska
se till att inte göra en kliché av Dana. Hon vill inte
alls gömma sig utan vill försöka leva ett vanligt
liv. Detta ger Dana en mycket bra energi som kan krocka med Agdas rädsla
att Dana ska avslöjas. Det är först i AKT 3 när
Dana inser att brodern är henne på spåren som hon själv
vill gömma sig.
Det går att bygga så att Agda och väninnorna bekymrar
sig och till slut kommer på att de ska ge Dana en falsk identitet
för att hon ska kunna följa med dem.
Ulla : Brodern till
slut får tag i Dana och efter viss dramatik uppstår försoningen.
Men då blir det rena cirkusen när Agda och Lars och Generalen
kommer eftersom de alla fortfarande tror att brodern är farlig.
Agdas son kanske jobbar i Riksdagshuset där det är noga
med klanderfrihet och otadlig vandel.
Ann-Mari : Dana
kanske hjälper till på kolonilotten och träffar landsmän
där. Vad kan inte hända då?
De kanske skaffar en peruk åt Dana när hon ska gå
ut.
Övriga idéer som dykt upp :
Om Lars inte vet om Agdas "nya" relation med ungdomarna,
börjar han förstås undra om han ser dem tillsammans.
Vad om det blir så stora problem på skärgårdsturen
att de måste avslöja för Generalen att Dana inte är
den han tror? Vad om han ser ett självmordsärr?
Vad om någon börjar flirta med Dana på resan. Ett
streck i planerna. Agda och väninnorna kanske känner att de
måste ingripa.
Om Dana börjar inreda och piffa till Agdas hem kanske Agda känner
sig tvungen att återställa ordningen innan sonen kommer hem.
Eventuella misstankar om att Dana är ekonomisk flykting. Hos
vem?
Vad om Agda låtsas vara sjuk när sonen kommer för
att hålla honom borta vilket leder till att han tvärtom blir
mer orolig och angelägen ...
Sekvensförslag : Följande skulle kunna bli mycket
gripande som slut på akt 2: Dana får reda på att
det var Agda själv som ringde efter polisen i slutet på akt
1. Dana som verkligen har litat på Agda känner sig oerhört
sviken och vill omedelbart lämna lägenheten för
att aldrig komma tillbaka. Agda blir alldeles ifrån sig. Det är
livsviktigt för henne att Dana stannar kvar. Orsaken är att
Agda genom olika konflikter hon råkat in ihar börjat
tvivla på att hon är en god människa. T.ex. kanske
Matti lite tidigare har kommit ner och bönat på sina bara
knän om att Agda ska stoppa bostadsrättsföreningen eftersom
kollektivets ungdomar blir utkastade på gatan annars. Agda kan
inte gå med på Mattis begäran eftersom hon driver detta
med bostadsrätten för sin son. Agda känner nämligen
skuld mot sonen eftersom hon har ljugit om pappan och inte har
kunnat ge sonen en riktig "familj" att växa upp i. Matti
anklagar henne för egoism vilket har gett Agda skuldkänslor
som hon desperat försöker gottgöra. När nu Dana
också anklagar henne blir Agda helt desperat. Agda måste
få Dana att stanna eftersom det är genom det Agda gör
för Dana som hon kan få upprättelse. Agdas akilleshäl
är alltså en inre osäkerhet om vem hon är,
om hon är en "bra människa" eller inte. Denna frågeställning
kan också aktiveras av andra i hennes omgivning. När Dana,
som Agda nu verkligen vill hjälpa, också anklagar henne blir
det för mycket. Hon drar i Danas kläder och utifrån
sin yttersta nöd ropar : Jag är ingen ond människa.
Dana ser äntligen allvaret och desperationen i Agda och ställer
ner sina resväskor och de försonas.