Kärringen därnere : www.manusgruppen.se ANTECKNINGAR : 16 april

treatment

karaktärer

anteckningar

processen uppgifter

startsida
senaste nytt
dagböcker
manuset
dokumentär
inspelning
Gränslös film
turné
pressklipp
länkar
kontakta oss
faq

sök i sajten :


 

 

6 sept. 18 sept. 9 okt. 23 okt. 6 nov.
20 nov. 4 dec 18 dec 8 jan 22 jan
5 feb. 19 feb. 5 mars 19 mars 2 april
16 april 30 april 14 maj 28 maj 11 juni
6 aug 20 aug 9 sept 17 sept 1 okt
15 okt 29 okt      
Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för de möten som hölls i decemberoch januari på grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för 15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.


Anteckningar efter mötet 16 april

Dagens höjdare 1 : Sonen blir orolig då Agda har börjat bete sig så konstigt ...
Dagens höjdare 2 : Dana jobbar svart som hårfrisörska hos Lollo ...
Dagens höjdare 3 : Dana syr på Agdas symaskin och piffar till hemmet
Dagens höjdare 4 : Dana vill inte alls gömma sig ...

Vi provar idag att kalla sonen "Lars"
  • Akbar : Om Lars är enda barnet han han säkert nyckel till lägenheten. Han kommer ibland och Agda måste få hans nyckel.
  • Jon : När Lars är hemma kan Agda inte vara som hon brukar vara. Eftersom, han känner henne bättre än någon annan kan han se igenom henne. Hon är mer "naken" än vanligt och kan inte använda sina "sköldar".
  • Alice (?) : Agda är "Mamma" när sonen kommer. Det är saker som hon kan prata med sina kompisar om som hon inte kan prata med sonen om.
  • Ulla : Agda är som förälskad i sin son.
  • Han är säkert lite bortskämd. Kanske Agda har skuldkänslor för detta med pappan.
  • Jon : Lars kanske påminner mycket om sin pappa i utseendet. Kanske Lars pappa var Agdas stora kärlek i livet. Om Agda inte har träffat sin son på länge kanske hon frapperas av att han har blivit så lik pappan.
  • Marcus (via Ragnar) : Lars börjar bli allt mer orolig för sin mamma som betett sig allt mer konstigt på sista tiden. Han tänker att det kanske är bäst att kolla upp henne mer. Hon kanske inte klarar av att bo hemma längre. Han börjar undersöka möjligheterna för henne att komma på ålderdomshem
  • Philomene : Lars kanske är rasistisk.
  • Alice : Agda har respekt för sin son.
  • Greta : Generalen uppvaktar Agda. Det finns lite svartsjuka från väninnorna med i bilden. Sonen träffar Dana i lägenheten. Dana berättar sin historia .... Se Gretas dagbok f.
  • Ingrid : Ungdomarna ovanpå märker att Agdas pianospel utvecklas. Någon som är från Danas hemland hör Dana spela och känner igen musiken. .... Se Ingrids dagbok för utförlig version.
  • Vi diskuterar musiken som tema och kommer överens om att tona ner betydelsen så att musiken inte blir ett huvudspår i handlingen. Agda är en ganska vanlig kvinna och inte musiker som vi har varit inne på tidigare. Agda VILL lära sig spela men kan inte så bra. Vi kan däremot använda musiken som metafor för Agdas utveckling. Vi borde kunna hämta material från den kör som många av manusgruppen medlemmar också är med i.
  • Det uppstår beröringspunkter mellan ungdomarna - Dana - Agda genom musiken.
  • Akbar : Lollo är hårfrisörska. Dana får jobba svart hos henne.
  • Ingrid : Dana gör Agda fin i håret.
  • Hur reagerar hennes omgivning på det. Lars, Generalen?
  • Det är nog bra för berättelsen om det finns ett eller växer fram ett ömsesidigt intresse mellan Agda och Generalen.
  • Anne-Marie berättar om sitt förslag till utflykt i skärgården : Se mer detaljer i Anne-Maries dagbok.
  • Vad kan hända på utflykten? Vi försöker hitta något som kan hota att avslöja Dana som "seglar under falsk flagg". Om hon skadar sig? Bryter benet? Kanske Lars är läkare? Vi spånar ...
  • Ingrid (?): Dana är sykunnig. Vi spånar på om Agda har fått en symaskin av Lars. Men att Agda är helt ointresserad. Plötsligt när Lars kommer hem finns det en massa nya gardiner och liknande. Dana styr och ställer.
  • Dana upptäcker på Internet att brodern är på väg. Hon har kontakt med sina släktingar och följer vad som händer i sitt hemland via Internet.
  • Akbar : vi ska se till att inte göra en kliché av Dana. Hon vill inte alls gömma sig utan vill försöka leva ett vanligt liv. Detta ger Dana en mycket bra energi som kan krocka med Agdas rädsla att Dana ska avslöjas. Det är först i AKT 3 när Dana inser att brodern är henne på spåren som hon själv vill gömma sig.
  • Det går att bygga så att Agda och väninnorna bekymrar sig och till slut kommer på att de ska ge Dana en falsk identitet för att hon ska kunna följa med dem.
  • Ulla : Brodern till slut får tag i Dana och efter viss dramatik uppstår försoningen. Men då blir det rena cirkusen när Agda och Lars och Generalen kommer eftersom de alla fortfarande tror att brodern är farlig.
  • Agdas son kanske jobbar i Riksdagshuset där det är noga med klanderfrihet och otadlig vandel.
  • Ann-Mari : Dana kanske hjälper till på kolonilotten och träffar landsmän där. Vad kan inte hända då?
  • De kanske skaffar en peruk åt Dana när hon ska gå ut.
  • Övriga idéer som dykt upp :
  • Om Lars inte vet om Agdas "nya" relation med ungdomarna, börjar han förstås undra om han ser dem tillsammans.
  • Vad om det blir så stora problem på skärgårdsturen att de måste avslöja för Generalen att Dana inte är den han tror? Vad om han ser ett självmordsärr?
  • Vad om någon börjar flirta med Dana på resan. Ett streck i planerna. Agda och väninnorna kanske känner att de måste ingripa.
  • Om Dana börjar inreda och piffa till Agdas hem kanske Agda känner sig tvungen att återställa ordningen innan sonen kommer hem.
  • Eventuella misstankar om att Dana är ekonomisk flykting. Hos vem?
  • Vad om Agda låtsas vara sjuk när sonen kommer för att hålla honom borta vilket leder till att han tvärtom blir mer orolig och angelägen ...
  • Sekvensförslag : Följande skulle kunna bli mycket gripande som slut på akt 2: Dana får reda på att det var Agda själv som ringde efter polisen i slutet på akt 1. Dana som verkligen har litat på Agda känner sig oerhört sviken och vill omedelbart lämna lägenheten för att aldrig komma tillbaka. Agda blir alldeles ifrån sig. Det är livsviktigt för henne att Dana stannar kvar. Orsaken är att Agda genom olika konflikter hon råkat in i har börjat tvivla på att hon är en god människa. T.ex. kanske Matti lite tidigare har kommit ner och bönat på sina bara knän om att Agda ska stoppa bostadsrättsföreningen eftersom kollektivets ungdomar blir utkastade på gatan annars. Agda kan inte gå med på Mattis begäran eftersom hon driver detta med bostadsrätten för sin son. Agda känner nämligen skuld mot sonen eftersom hon har ljugit om pappan och inte har kunnat ge sonen en riktig "familj" att växa upp i. Matti anklagar henne för egoism vilket har gett Agda skuldkänslor som hon desperat försöker gottgöra. När nu Dana också anklagar henne blir Agda helt desperat. Agda måste få Dana att stanna eftersom det är genom det Agda gör för Dana som hon kan få upprättelse. Agdas akilleshäl är alltså en inre osäkerhet om vem hon är, om hon är en "bra människa" eller inte. Denna frågeställning kan också aktiveras av andra i hennes omgivning. När Dana, som Agda nu verkligen vill hjälpa, också anklagar henne blir det för mycket. Hon drar i Danas kläder och utifrån sin yttersta nöd ropar : Jag är ingen ond människa. Dana ser äntligen allvaret och desperationen i Agda och ställer ner sina resväskor och de försonas.


uppdaterad :