Anteckningarna är gjorda av Fredrik och saknas för
de möten som hölls i decemberoch januari på
grund av en utlandsresa. De saknas även för mötena för15 okt och 29 okt på grund av att vi mer diskuterade
dramaturgi i allmänhet och inte så mycket själva manuset.
Anteckningar
efter mötet 28 maj
Vi hade idag besök av Awiwa Keller från Dagens Nyheter. Stämningen
var intensiv med många bollar i luften, ofta samtidigt. Mycket bra
blev sagt men det var svårt ibland att hinna med att anteckna så
det kan saknas en del detaljer .
Marcela : Ungdomarna
däruppe kanske är dataintresserade. Natalie blir nyfiken på
vad det är för främmande kvinna i lägenheten nedanför.
Hon pratar med sina kompisar om det men de bryr sig inte så mycket.
("Kärringen har en svart städerska. So what?") Men
Natalie själv kanske går ner och tar kontakt.
Alice : Grannarna
kanske reagerar på att det är plötsligtär mycket
matos i trappan när Dana lagar mat.
Ulla : Stämningen
mellan ungdomarna och Agda är väl ganska irriterad i början
av filmen.
Ingrid : Ungdomarna
hör plötsligt annan musik än den vanliga nerifrån
Agdas lägenhet. Någon av dem är från samma land
som Dana och känner igen låtarna hon spelar.
Vi pratar en hel del om att ungdomarna har en technofest ute i skärgården
när Agdas gäng ska åka på utflykt med Dana. Vi
diskuterar vidare ifall det ska vara slump att de hamnar på samma
ö eller om det är planerat så från början.
Ingrid : De i kollektivet
har en katt som bekantar sig med Agdas katt och det är så
Dana får kontakt med ungdomarna.
Akbar : Agda och
hennes vänner har fixat en fest och ungdomarna kommer med på
den.
Carol : Ungdomarna
har gjort lappar och satt upp som Dana ser.
Marcus : Ungdomarna
övertalar Dana att följa med på fest. Det råkar
vara så att de ska vara på samma ö som Agda och hennes
gäng ska vara. På ena sidan ön är det traditionell
dans och på den andra är det technofest. Det kan bli en del
förvecklingar när folk går om varandra mellan dessa
fester.
Ingrid : Dana får
en peruk för att kunna våga sig ut.
Jon : Det kan vara
mer spännande med en dramturgi med tre personer inblandade. Det
skulle kunna vara så att det är sonens fru som är antagonist
och att sonen står mellan Agda och Frun.
Marcela : Det handlar
också om hur stor plats sonen och sonens fru ska ha i historien.
Dana kanske väcker Agdas moderskänslor.
Ingrid : Sonen
kanske plötsligt kommer och berättar att han ska gifta sig
som en överraskning till Agda.
Vi pratar en hel del om sonen och hans fru. Ska vi låta hans
fru vara den som driver den egoistiska linjen eller sonen själv?
Dramaturgiskt sett fungerar Sonen bättre som antagonist om han
själv får representera den egoistiska linjen.
Frågan blir då : Hur har han blivit sådan som han
är? Vi pratar om att Agda har gett honom dessa värderingar.
Att han kanske bara är bortskämd. Att han vuxit upp utan fadersgestalt
och Agda inte har kunnat säga nej till honom på grund av
skuldkänslor. Hampus
berättar om rika grannar vars barn uppmuntrades av sina föräldrar
att ta betalt för alla små tjänster de utförde.
Akbar : Sonens
fru kanske är intresserad av Agdas saker vilket gör att sonen
hela tiden pratar om saker när han är på besök.
Vi talar om hur det är när Dana först kommer till Agda,
vilken stämning det är mellan dem och hur Dana tänker
och känner. Vi talar om hur vi kan bygga upp den inre kluvenhet
som Dana känner [ se anteckningar
020514 ] inför "friheten" i Sverige. Vad är
det för speciell frihet hon längtar efter.
Någon, vem?: Dana är kanske slarvig. Agda retar sig på
hennes oordning.
Ulla :Dana kan ha
blivit så trängd att hon flytt in i en inre värld. Hon
kanske är lite "skitzig"
Najette : För att kunna veta hur Dana är måste vi
veta var hon kommer ifrån. Det är självklart stor skillnad
om hon t.ex. är kurd eller arab.
Awiwa : Varifrån Dana kommer är viktigt. Det är ju
en del av hennes röda tråd i livet. Det går inte att
teckna hennes karaktär utan att ha bestämt det.
Det vi sagt tidigare är att Dana är utkastad och hemlös
och att hon är ganska uppgiven i början av berättelsen
men att hon hittar tillbaka till sin styrka allteftersom.
Najette : Dana måste känna sig mycket beroende av andra
människor i den situationen. Det gör att Dana blir mycket
blyg och försynt Hon känner sig också ensam och längtar
efter sin familj. Dana längtar säkert efter en egen lägenhet.
Jimi : Dana blir överdrivet
tillmötesgående och är beredd att gå med på
allt som Agda säger.
Mimon : Hon kanske har flytt ifrån ett tvångsäktenskap
och har lockats av friheten men upptäcker att hon tycker att de
svenska tjejerna är horaktiga i sin "frihet". Dana längtar
efter friheten att ingen ska kunna bestämma över henne.
Akbar : På
vilket sätt kan vi visa att hon är förtryckt i sitt hemland.
Hon var sångerska som inte fick uttrycka sig. Hon flydde från
ett manssamhälle. Hon längtar efter friheten att få
säga vad du vill.
Najette : Vi ska hennes förhoppningar och den starka rädsla
hon har att hennes förhoppningar inte ska slå in.
Jon : Hon kanske mer
vet vad hon inte vill än vad hon vill.
Ragnar : Att vara modig och
stå för det man tycker och göra det man tror på.
Carol : Dana kanske
känner trots mot Agda. Eller hon kanske smörar för att
hon vet att hon inte har någonstans att ta vägen.
Najette : De blir väl nyfikna på varandra också.
Mimon : Dana frågar säkert Agda om hennes familj, om hon
har barn, syskon och så.
Ulla : Agda tar hand
om Dana som en kattunge. De kanske är lite nervösa. Det kan
bli roliga situationer om båda vill göra samma sak samtidigt,
som t.ex. att böja sig ner för att ta upp något som
ramlat på golvet och liknande.
Mimon : Innan detta började kanske Agda hade funderat på
att ha en inneboende men inte vågat då hon vet att Sonen
skulle vara emot det.
Marcus : Agda följer
Dana lite nervöst runt i lägenheten.
Ulla : Hon kanske
längtar efter att få vara en "Första-maj-talare".
Marcus : Dana längtar
efter medborgerliga rättigheter. Efter att få gå på
universitet. Att inte vara jagad, att ha ett "vanligt" jobb
och inte behöva jobba svart.
Någon, vem? : Dana kanske har en kompis från samma land
som lyckats, som hon har som förebild.
Carol : Hon kanske
skriver saker (dikter?) på ett papper som hon bränner sen.
Najette : Hon längtar efter ett pass, efter uppehållstillstånd.
Och vad har hon sett för något, kanske hemska saker.
Mimon : Dana kan se inre bilder från barndomen där hon
vinkar till ett tåg som passerar, ut mot den stora vida världen.
Ingrid : Dana kanske
var i strid och härjade och brände i Jugoslavien och det hon
längtat mest efter är fred.